בס"ד

הכנס

כ״ג באייר תשפ״ה (21.5.25)
יהודי
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
יהודי
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
השתוקקות תלמיד לרב
ראשי » יהדות » ווארטים » ויאמר אליהו » השתוקקות תלמיד לרב

השתוקקות תלמיד לרב

הרב אליהו פורטנוי כ״ג בסיון תשע״ז (17.6.17) 19:59

הקדשה: שלום בן גילה לרפואה שלימה

כתוב במדרש (במדבר רבה פרשה כ"א אות י"ד), "א"ל הקב"ה (למשה), נוצר תאנה יאכל פריה. בניך ישבו להם ולא עסקו בתורה, יהושע הרבה שרתך והרבה חלק לך כבוד, והוא היה משכים ומעריב בבית הועד שלך, הוא היה מסדר את הספסלים והוא פורס את המחצלאות, הואיל והוא שרתך בכל כוחו כדאי הוא שישמש את ישראל שאינו מאבד את שכרו, קח לך את יהושע בן נון. לקיים מה שנאמר "נוצר תאנה יאכל פריה"".

ולכאורה יש להבין, מדוע ובמה נמשל ודומה יהושע ל"נוצר תאנה"?

ושמעתי לבאר, דהנה מבואר בב"מ (כ"א:), שתאנה נמאסת עם נפילתה. ופרש"י, "הלכך כיון דידיע דנתרא מעיקרא מיאש משום מאיסותא דמכי נפלה לא חשיבא עליה ומפקר לה".

ומבואר, שנוצר התאנה צריך להיות דרוך ומוכן שלא להחמיץ את רגע ההבשלה של התאנה, כי אם יחמיץ את אותו הרגע, התאנה תנשור מעל האילן תמאס ותפסד.

והנה, מעלתו של יהושע בן נון היתה הדריכות שלו שלא לאבד אפילו רגע אחד מלקבל תורה ממשה רבינו, ומשום כך מצינו בפרשה שהוא נשאר במשך כל הארבעים יום במקום הגבלת תחומי ההר והמתין לחזרתו של משה רבינו, כמו שכתוב "ומשרתו יהושע בן נון נער לא ימיש מתוך האוהל" (ל"ג י"א), ופרש"י (פרק כ"ד פסוק י"ג), "לא ידעתי מה טיבו של יהושע כאן. ואומר אני, שהיה התלמיד מלווה לרב וכו' ונתעכב שם כל ארבעים יום, שכן מצינו כשירד משה וישמע יהושע את קול העם ברעה. למדנו, שלא היה יהושע עמהם".

וצ"ב, מדוע המתין יהושע זמן כה רב מתחת ההר ללא כל תועלת. הרי כבר אמרו (שבת פ"ט.), שמשה רבינו הודיע לישראל "לסוף ארבעים יום בתחילת שש אני בא". וא"כ יכל יהושע בן נון לשוב לביתו למשך שלושים ותשע יום, ובתום הימים הללו היה חוזר אל ההר להקביל את פני משה רבינו ולקבל תורה מפיו?

וע"כ, שהטעם לכך הוא, שיהושע בן נון חשש ופחד כ"כ מלהחמיץ את רגע חזרתו ושובו של משה רבינו, עד שלא ההין ולא העיז לעזוב את ההר, כי כל זמן שהוא נשאר כאן, מובטח לו להקביל את פני משה רבינו מיד ברדתו מן ההר. ואילו היה עוזב את מקום ההר וחוזר כעבור כמה ימים, יתכן והיה מתעורר אצלו עיכוב מסויים, ולא היה שב בזמן, והיה מפסיד את רגע רדתו של משה מההר.

ומעתה מובן, מהו הדמיון וההשוואה בין יהושע בן נון לבין התאנה. אותו המתח והלחץ שהיה אצל יהושע בן נון, שמא יפסיד ויחמיץ את רגע רדת משה מן ההר. זהו אותו הלחץ והמתח של "נוצר התאנה", שפוחד להחמיץ את רגע ההבשלה של התאנה, מחשש שיפסד לגמרי.

יהושע בן נון היה תלמיד כ"כ נאמן, שידע להעריך את גודל ההפסד והאובדן של החמצת רגע אחד של קבלת תורה מפי רבו, וכל החמצה קלה נראית היתה בעיניו כמעוות לא יוכל לתקון וחסרון לא יוכל להימנות.

 

ויאמר אליהו פרשת כי תישא רב אליהו פורטנוי
« פוסט קודם
פוסט הבא »

השארת תגובה

ביטול

ה' חָפֵץ לְמַעַן צִדְקוֹ יַגְדִּיל תּוֹרָה וְיַאְדִּיר

קישורים לתוכן יהודי

  • אתר רציו
  • קול הלשון
  • ארגון ערכים
  • אמונה – ישיבת אשרי האיש
  • הידברות
  • ישיבת נתיבות עולם
אודות אתר

תוכן יהודי כשר למהדרין – מאמרים, פרשת שבוע, השקפה, יהדות, היסטוריה יהודית ועוד

כל הזכויות שמורות לאתר
נבנה ע"י Alefbt | קרדיט תמונות Pixabay
אתר זה משתמש בקובצי cookie כדי לשפר את החוויה שלך. אנו מניחים שאתה בסדר עם זה, אבל אתה יכול לבטל את הצטרפותך אם אתה רוצה.מאשר קרא עוד
מדיניות הפרטיות

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן
פתח סרגל נגישות כלי נגישות

כלי נגישות

  • הגדל טקסטהגדל טקסט
  • הקטן טקסטהקטן טקסט
  • גווני אפורגווני אפור
  • ניגודיות גבוההניגודיות גבוהה
  • ניגודיות הפוכהניגודיות הפוכה
  • רקע בהיררקע בהיר
  • הדגשת קישוריםהדגשת קישורים
  • פונט קריאפונט קריא
  • איפוס איפוס