הקדשה: לרפואת דלקה בת רבקה
העולם בו אנו חיים הוא עולם מוסתר, נעלם ומטעה. כל שאנו רואים בעיננו הגשמיות, מציאותו האמיתית שונה לחלוטין. למרות שאנו רואים את הכול עיננו נוכל אף להישבע בנקיטת חפץ שאנו רואים טוב. לפי מיטב הבנתנו אכן זוהי המציאות הקיימת. אך במבט מתבונן יותר וראיה מפוקחת, נראה מציאות שונה לחלוטין. נראה את השקר המסתיר את האמת הנסתרת. והאמת הזו, ללא מחשבה מעמיקה מעט, לא נוכל למוצאה ולהבין את דרכה.
כשאנו רואים את העולם התוסס, את העשייה הגדולה של האנשים והמעשה הגדול שנעשה תחת השמש. כשנהייה ברחובה של העיר הגדולה נראה את כל ההתרחשויות והפעילות הנמצאת של האדם. כל זה במבט רגיל ושטחי נותן לנו תחושה שזהו העולם האמיתי. זהו העולם, כאן תכליתו, לשם כל הפעילות התוססת הזו נברא העולם.
במיוחד כאשר גם אנו משתלבים בעשייה הגדולה, שותפים ופועלים במסגרת העולם הגדול הזה. תוך כדי פעילותנו אנו מרגישים שאנו נמצאים כעת במרכזה של התכלית, פועלים לצרכים הנחוצים שבשבילם נוצר העולם.
אך אם נעצור לרגע, נסיט מעט את מעטה החיצוניות שעל עיננו. כשנוכל מעט לחשוב עמוק יותר, מיד נשיב אל ליבנו שתכלית החיים היא שונה לחלוטין. כל העשייה הזאת שמול עינינו היא רק אמצעי ואפשרות מִחְייה למען המטרה האמיתית של החיים. מטרה שהיא שונה לחלוטין מאשר רואות עיננו הגשמיות. תכלית הבריאה היא רוחנית טהורה ועליונה. כל הפעילות הרועשת ברחובה של עיר נועדה לצורך קיום האדם שיוכל לעמוד במשימה האמיתית של החיים – אמונה, תורה, מצוות, מידות ומעשים טובים.
כשנראה את האדם הנמרץ, את תחבולותיו ופעולותיו הרבות. כאשר הוא יוזם, מתכנן, מוציא אל הפועל ואפילו יודע להפעיל אנשים אחרים לצורך ביצוע רצונותיו. כשאנו רואים שהוא משפר ומוסיף על הקיים, לא נותן מנוחה לנפשו ומקדם בכל זמן את ענייניו.
במבט ראשון נראה לנו שהאדם הזה – ועוד אנשים כמותו הם המנהיגים, הם היוצרים והם המטפלים בענייני העולם. הם אלו שבכוחם וביוזמתם פועל העולם. ואילו הקב"ה – כך נראה – רק מאפשר להם לבצע את תכניותיהם.
אך האמת המוסתרת היא, שהקב"ה הוא הפועל הכול. כל הדברים הנעשים כאן, הם מכוחו. הוא הנותן לאדם את הדעת ואת הכוח לבצע את אשר נעשה כאן מתחת השמיים.
לא שהקב"ה רק נותן את הכוח ואת האפשרות לבצע את הדברים. גם הרעיונות שהוגה האדם כדי להתקדם, כדי לפרנס את עצמו ובשאר הנושאים, הקב"ה הוא זה אשר נותן לו את העצה ואת הרעיונות לקדם את צרכיו. וכך נאמר בדברים פרק ח', י"ח: "וזכרת את ה' אלוקיך כי הוא הנותן לך כוח לעשות חיל" ומתרגם התרגום: "ארי הוא יהֵב לך עצה למיקני נכסון" (-כי הוא הנותן לך עצה לקנות נכסים). כלומר: גם העצה המחשבה והרעיון ניתנים ע"י הקב"ה – כדי שיוכל לתפקד בעוה"ז. גם כאן ראינו דוגמה של העולם הנעלם, אשר מטעה אותנו לראות בצורה לא נכונה את החיים ואת האמת המסתתרת בתחום ראייתנו.
האיש העשיר, אשר ידיו רב לו בנכסים וברכוש גדול. האדם אשר אמצעים גשמיים רבים נמצאים תחת שליטתו. זה שיכול לספק לעצמו כל אשר יחשוק וכל אשר יעלה על ליבו. האנשים הסובבים לו, סוברים ודאי שטוב לו וחיו נעימים. במבט שטחי של הרואים אותו, יאמינו הם שחייו חיים טובים. הוא הרי שולט ברכוש רב, הוא משפיע על אנשים רבים, הרבה אפשרויות תחת ידיו. אך המתבונן, המסתכל בצורה בוחנת יותר, יראה אדם בעל קשיים רבים ודאגות רבות. אדם אשר לעתים קרובות אינו יכול לישון בשקט, בשל הדאגות והטרדות הרבות. אדם אשר יכול להיות גם כאוב ממורמר ומתוח. איש אשר רכושו הרב גורם לו להיות טרוד בעסקיו ללא שלווה – בלֵיאוּת בלי נחת.
המבט השטחי לא מאפשר לראות את הצד השני של המטבע. העשירות נראית לכאורה יעד נכסף, האיש הזה נראה כאילו הגיע לפסגת השאיפות. אך יש צדדים אחרים למטבעות הזהב שלו, ישנם בהם גם צדדים שאינם כה זוהרים ונעימים. המתבונן יותר, יוכל לראות גם את החלקים המוסתרים הללו.
אולי לכך נקרא עולנו "עולם" – הוא נעלם ונסתר מעיננו הגשמיות. העיניים הללו הרואות את המעטפת החיצונית, אשר היא איננה התוכן האמיתי. כדי להיווכח באמת החיים, הדברים הנכונים והפנימיים, נצטרך להתבונן מעט יותר.
מחשבה פנימית והתבוננות רצינית תוביל אותנו לפקוח עיניים ולראות את האמת הטהורה הטמונה בגרעין החיים.