בס"ד

הכנס

י״ט באייר תשפ״ה (17.5.25)
יהודי
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
יהודי
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
התיקון השלם
ראשי » יהדות » ווארטים » מאיר עיניים » התיקון השלם

התיקון השלם

הרב מאיר אסטריק כ״ג בסיון תשע״ז (17.6.17) 16:24

הקדשה: שלום בן גילה לרפואה שלימה

"כי תקנה עבד עברי שש שנים יעבוד ובשביעית יצא לחופשי חינם" (פרק כא פס' ב), פירוש, הקונה יהודי לעבד קונהו לשש שנים, ובתחילת שנתו השביעית יוצא הוא לחירות. ויש להעיר בכפילות לשון הכתוב "שש שנים יעבוד, ובשביעית יצא" שמאחר ומתחילה לא נקצבה עבודתו של העבד אלא לשש שנים, ממילא פשוט שבקיצם הוא משתחרר לחופשי, וכפי שאדם המסכם עם פועל על עבודת יום אחד אין צריך להוסיף ולומר שבסוף יום עבודתו ישוב הפועל לביתו.

עוד דקדק האור החיים הק' עה"פ (דברים טו יב) "ועבדך שש שנים ובשנה השביעית תשלחנו", שמשמע שאף בשנה השביעית יש לאדון שייכות בעבד אלא שציותה התורה לשלחו, והרי זה אינו, דמכיון שסיים את זמן עבודתו הרי הוא חפשי לעצמו, והיה לכתוב לומר "ובשביעית יצא לחופשי" ולא "ובשנה השביעית תשלחנו".

ובגמ' (קידושין טז ב) דורשים שעבד הבורח מאדונו או היוצא בגירעון כסף אינו מקבל "הענקה" בסוף תקופת עבדותו משום שכתוב בחיוב הענקה "וכי תשלחנו חפשי מעמך" שרק מי ששחרורו תלוי באדון זכאי להענקה ולא הבורח והפודה עצמו שלא השתחרר מכוח האדון. ויש להבין מדוע בעבד המסיים שש שנות עבדות נחשב שהאדון "משחררו" והרי בעת שמסיים שנות עבודתו ממילא משוחרר הוא, ומדוע תולה הגמרא את השחרור באדון.

ובאמת בעיקר הכתוב "ובשביעית יצא לחופשי חינם" צריך ביאור, ש"חינם" פירושו נתינת דבר ללא תמורה (אבן עזרא), וצריך ביאור מדוע נחשב שהאדון משחררו "חינם", והרי מאחר שהאדון לא קנה את העבד אלא לשש שנים נמצא שהשנה השביעית אינה שלו, וממילא בוויתורה אין זה נחשב שנתנה לעבדו "חינם".

עוד נאמר בשילוח העבד "לא יקשה בעינך בשלחך אותו וגו' כי עבדך שש שנים וברכך ה' בכל אשר תעשה" (דברים טו יח) והקשה הרשב"ם "וכי למה יקשה בעיניו בשילוח חפשי, והלא לא קנאו מתחילה אלא לפי עבודת שש שנים".

ולהבנת העניין יש להקדים מה שכתב הרמב"ן (דברים טו יב) "כי יש עוד שמיטה לעבד, השנה השביעית שלו, כי גם השמיטה ההיא כשמטה הנזכרת". וביאורן של דברים, שבשונה מאומות העולם השמים את הגנב בבית הסוהר למטרת עונש והתראה, רצון התורה הוא לשקם את הגנב ולהחזירו למוטב. ודבר זה נעשה ע"י שנותנים לו בית ומקום עבודה ומפרנסים את משפחתו ומתייחסים אליו כשווה בין שווים ואף יותר מכך [שאילו יש כר אחד בבית יש ליתנו לעבד (קידושין כ א)], ואט אט מואס הגנב בחיי שקר וגניבה, וחפץ בחיים מתוקנים.

וכלל הוא, שתהליך בניה של דבר שלם מורכב מ"שבע". בששת ימי המעשה עובד האדם את מלאכתו ויום השביעי כולו קודש לה'. שש שנים עובד האדם את שדהו ובשביעי שנת השמיטה – שובת, ושנה זו מקודשת כולה להתעלות בעבודת ה', ואף בתהליך שיקום העבד רצון התורה שהעבד יעבוד שש שנים ובשביעי לאחר שהשריש בקרבו את הדרך הרצויה יוציא כוחותיו ולימודיו מן הכח אל הפועל ויפנה ליבו ומחשבתו במשך שנה זו להשלים ולתקן נפשו.

ובשורש הדברים, קניית עבד הינה לשבע שנים ולא לשש, וכפי שיעקב אבינו הציע ללבן "אעבדך שבע שנים ברחל בתך הקטנה" לפי שסתם עבדות היא לשבע שנים, אלא שהגבילה התורה את העבדות בפועל לששה על מנת שהשנה השביעית תשמש לזמן ההתעלות של העבד ולפיכך נחשב שהאדון "משחרר" את העבד בשנה השביעית, אך העבד בשנה זו אינו יכול להפנות עצמו לתיקון מידותיו ולעבודת ה' שהרי אין בידו כל רכוש [שמשום כך נמכר לעבד] ועל כן ציוותה התורה את מצוות "הענקה" שבה ידאג האדון לרוב ככל פרנסתו של העבד בשנה השביעית [יעויין קידושין (יז א)] והוא שכתבה התורה ויצא "חינם", שאין האדון מקבל עבודה על הענקה זו, וכיון שקשה ליתן דבר ללא תמורה, כתבה התורה "לא יקשה בעיניך בשלחך אותו" משום "כי עבדך שש שנים וברכך ה", שבאותן שש שנות עבודתו בירך הקב"ה את מעשי ידיו (רשב"ם).

 

מאיר אסטריק מאיר עיניים פרשת משפטים רב מאיר אסטריק
« פוסט קודם
פוסט הבא »

השארת תגובה

ביטול

ה' חָפֵץ לְמַעַן צִדְקוֹ יַגְדִּיל תּוֹרָה וְיַאְדִּיר

קישורים לתוכן יהודי

  • אתר רציו
  • קול הלשון
  • ארגון ערכים
  • אמונה – ישיבת אשרי האיש
  • הידברות
  • ישיבת נתיבות עולם
אודות אתר

תוכן יהודי כשר למהדרין – מאמרים, פרשת שבוע, השקפה, יהדות, היסטוריה יהודית ועוד

כל הזכויות שמורות לאתר
נבנה ע"י Alefbt | קרדיט תמונות Pixabay
אתר זה משתמש בקובצי cookie כדי לשפר את החוויה שלך. אנו מניחים שאתה בסדר עם זה, אבל אתה יכול לבטל את הצטרפותך אם אתה רוצה.מאשר קרא עוד
מדיניות הפרטיות

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן
פתח סרגל נגישות כלי נגישות

כלי נגישות

  • הגדל טקסטהגדל טקסט
  • הקטן טקסטהקטן טקסט
  • גווני אפורגווני אפור
  • ניגודיות גבוההניגודיות גבוהה
  • ניגודיות הפוכהניגודיות הפוכה
  • רקע בהיררקע בהיר
  • הדגשת קישוריםהדגשת קישורים
  • פונט קריאפונט קריא
  • איפוס איפוס