בס"ד

הכנס

כ״ג באייר תשפ״ה (21.5.25)
יהודי
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
יהודי
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
ערב, טוב ומועיל
ראשי » יהדות » ווארטים » מאיר עיניים » ערב, טוב ומועיל

ערב, טוב ומועיל

הרב מאיר אסטריק כ״ב בשבט תשע״ז (18.2.17) 15:42

הקדשה: שלום בן גילה לרפואה שלימה

לאחר שמשה רבינו יצא מעם חותנו יתרו, שב למצרים וגאל את עם ישראל, כותבת התורה "ויקח יתרו חתן משה את צפורה אשת משה אחר שלוחיה וכו' ויאמר אל משה אני חותנך יתרו בא אליך ואשתך ושני בניה עמה" (פרק יח פס' ב ו) ופרש"י (ומקורו במכילתא) "אם אין אתה יוצא בגיני, צאן בגין אשתך, ואם אין אתה יוצא בגין אשתך, צא בגין שני בניה".

והדברים מתמיהים, ראשית, מדוע טרח יתרו כל כך שמשה יצא לקראתו, ולא יכול היה לבוא אל משה לתוך המחנה (ויעויין ברמב"ן ובפי' הטור עה"ת ובמפרשים), ועוד, מדוע יש להפציר במשה רבינו כ"כ והרי הלכה פסוקה היא (שו"ע יו"ד רמ כד) שחייב אדם בכבוד חמיו, וכיון שכך, בודאי יצא משה רבינו לקראתו, ואין צריך להפציר על כך. ועוד, מדוע הציג עצמו אני "חותנך יתרו" והרי יכל להסתפק באחד מן התוארים, או שהוא חותנו וממילא פשוט שהוא יתרו, או שהוא יתרו [המפורסם בכל העולם שהוא מיועצי פרעה] וממילא פשוט שהוא חותנו. ועוד, אם כוונת יתרו לעורר את רחמי משה מדוע אמר "ושני בניה עמה" היה לו לומר "ושני בניך עמם". ובכלל, מדוע חילק המדרש את טענת יתרו לג' סיבות שונות, בעוד שלכאו' טענה אחת היא – לצאת עבור הקרובי משפחה, וכפי שפשוט שאף שילדיו היו שניים, הסיבה היא אחת, כך היציאה עבור יתרו אשתו ובניו לכאו' טענה אחת היא – יציאה עבור הקרובים – המורכבת מאנשים שונים.

ולהבנת הדברים יש להקדים את המבואר במכילתא שכאשר יצא משה רבינו ממדין למצרים, גירש את ציפורה אשתו, והוא שהדגישה התורה "ויקח יתרו את ציפורה אשת משה אחר שילוחיה" ועתה השיבה יתרו וחזר משה רבינו ונשאה [ונתקשו המפרשים היאך הותר למשה רבינו שהיה כהן גדול (זבחים קא ב) לישא את ציפורה שהייתה גרושה יעויין בבעלי התוס' ובמפרשים].

עוד ידוע לחלק את פעולות העוה"ז לשלשה חלקים, ערב, טוב, ומועיל (שנות אליהו סוף זרעים; מהרש"א ברכות יג א ועוד). ובגמ' (תענית לא א) מבואר בעניין שידוכים שהיו ג' כיתות של נשים, מיוחסות, יפות וכעורות. המיוחסות היו אומרות "אין אשה אלא לבנים", היפות היו אומרות "אין אשה אלא ליופי" וכעורות היו אומרות "קחו מקחכם לשם שמים". וביאר המהרש"א שג' טענות אלו מתחלקות לערב, טוב ומועיל. יחוס שמחשיב את האדם ומכבדו – טוב. היופי החיצוני והפנימי – ערב. ולקיחה לשם שמים – מועיל. וכל אחת טוענת את המעלה השייכת אליה.

ואפשר, שעיקר הפצרתו של יתרו לא הייתה על עצם יציאת משה אליו [לפי שאין צורך להפציר בכך כפי שהקשינו] אלא שרצה שמשה רבינו יחזור וישא את ציפורה לאשה כמבואר במכילתא, ולפי שהיה משה רבינו מלך נביא ומנהיג אומה שנתפרסם בכל העולם ע"י ניסי מצרים וקריעת הים, חשש יתרו שמשה רבינו לא יחפוץ לשוב ולשאתה, שהרי אין זה מן הראוי שמנהיג אומה ישא אשה מעם זר, וכמו כן כמלך יוכל להשיג אשה מישראל המוכתרת בכלל המעלות, וממילא, אין ראוי שיתרו יציע דבר זה ישירות למשה רבינו, אלא ראוי לשלוח על כך שליח, כמקובל בבקשה מעין זו.

וטענו יתרו, שיש לו לישא שוב את ציפורה מכח ג' מעלות שיש בה "ערב טוב ומועיל". "אני חותנך יתרו" שהרי אני מפורסם בכל העולם וא"כ יש לצפורה יחוס גדול, הרי "טוב". "ואשתך" – על הפסוק (במדבר יב א) "האשה הכושית אשר לקח [משה]" " כתב רש"י "מגיד שהכל מודים ביפיה כשם שהכל מודים בשחרותו של כושי", והמשיך הכתוב "כי אשה כושית לקח" וברש"י "יש לך אשה נאה ביופיה ואינה נאה במעשיה, במעשיה ולא ביפיה, אבל זאת נאה בכל" וכיון שהיתה יפה הן בחיצוניות והן בפנימיות הרי מעלת ה"ערב". "ושני בניה עמה" שילדה לך ב' בנים הרי מעלת ה"מועיל" – ומכח ג' מעלות אלו המהווים את שלימות האשה ביקש יתרו ממשה רבינו שיחזור וישאנה, ואכן קיבל זאת משה רבינו וחזר ונשאה כמבואר במדרש.

 

פרשת יתרו רב מאיר אסטריק
« פוסט קודם
פוסט הבא »

השארת תגובה

ביטול

ה' חָפֵץ לְמַעַן צִדְקוֹ יַגְדִּיל תּוֹרָה וְיַאְדִּיר

קישורים לתוכן יהודי

  • אתר רציו
  • קול הלשון
  • ארגון ערכים
  • אמונה – ישיבת אשרי האיש
  • הידברות
  • ישיבת נתיבות עולם
אודות אתר

תוכן יהודי כשר למהדרין – מאמרים, פרשת שבוע, השקפה, יהדות, היסטוריה יהודית ועוד

כל הזכויות שמורות לאתר
נבנה ע"י Alefbt | קרדיט תמונות Pixabay
אתר זה משתמש בקובצי cookie כדי לשפר את החוויה שלך. אנו מניחים שאתה בסדר עם זה, אבל אתה יכול לבטל את הצטרפותך אם אתה רוצה.מאשר קרא עוד
מדיניות הפרטיות

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן
פתח סרגל נגישות כלי נגישות

כלי נגישות

  • הגדל טקסטהגדל טקסט
  • הקטן טקסטהקטן טקסט
  • גווני אפורגווני אפור
  • ניגודיות גבוההניגודיות גבוהה
  • ניגודיות הפוכהניגודיות הפוכה
  • רקע בהיררקע בהיר
  • הדגשת קישוריםהדגשת קישורים
  • פונט קריאפונט קריא
  • איפוס איפוס