בס"ד

הכנס

כ״ג באייר תשפ״ה (21.5.25)
יהודי
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
יהודי
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
וירא כי אין איש
ראשי » יהדות » ווארטים » מאיר עיניים » וירא כי אין איש

וירא כי אין איש

הרב מאיר אסטריק כ׳ בטבת תשע״ז (18.1.17) 19:28

לעילוי נשמת הרב נתן דוד בן חיה שרה אסתר ת.נ.צ.ב.ה

אחר שראה משה רבנו את המצרי מכה איש עברי, כותבת התורה "ויפן כה וכה וירא כי אין איש, ויך את המצרי ויטמנהו בחול" (פרק ב' פס' יב). ופירש רש"י (ומקורו במ"ר א לג) "וירא כי אין איש עתיד לצאת ממנו שיתגייר". וביאורן של דברים, שאלו היה המצרי מחויב מיתה בידי אדם, לא היה כל מקום להתחשבות בתוצאה עתידית, שהרי אישה שהתחייבה במיתת בי"ד, מקיימים את הפסק אע"פ שהיא מעוברת (ערכין א ו), אך כאן כיון שאין מיתתו בידי אדם, שהרי לא היו עדים ושאר תנאים הנדרשים למיתת בי"ד, לא הייתה מיתתו אלא בידי שמים, ובחיוב מיתה זו, מתחשבים אף בתוצאה עתידית.

ויש לדקדק בלשון "ויפן כה וכה" שמשמע שבדק שני דברים ועל פיהם הסיק משה שאפשר להרוג את המצרי. עוד יש להעיר, שמשמע מרש"י שאילו יוָלד מזרעו של המצרי גר, לא היה משה רבינו הורגו. והרי אמרו חז"ל (קידושין ע ב) "קשים גרים לישראל כספחת [כצרעת]", ומשמע שאין הגרים רצויים בעם ישראל, וא"כ אף אילו היה נולד גר מזרעו של אותו מצרי, לא היה בכך סיבה שלא להורגו.

ולהבנת העניין יש להביא מה שנחלקו ראשונים בהסבר המימרא "קשים גרים לישראל כספחת", ומצינו בכך שתי דרכים עיקריות. יש שפירשו שהחיסרון הוא בעצמותם של הגרים שמפריעים בדרכם לעם ישראל [או משום שאינם מדקדקים במצוות וישראל למדים מהם (רש"י שם) או מחמת שרובם מתגיירים מחמת דבר אחר, וחוזרים ומכשילים את ישראל בעבירות, כפי שהיה ביציאת מצרים עם הערב רב (רמב"ם אסורי ביאה יג יח)]. ויש שפירשו שאין הגרים פסולים בעצמותם, ורק מחמת שנמצאים בקרב ישראל נגרמת מכך הפרעה לישראל [או משום שקשה להימנע למצערם ועוברים באיסור הונאת הגר (תוס' שם) או משום שמקפידים יותר מישראל במצוות וגורמים בכך קיטרוג על עם ישראל (רבינו אברהם הגר הובא בתוס' שם)].

והנה, לפי הנוקטים שהגרים כשרים בעצמותם ואין דרגתם נחותה מישראל, מבוארים היטב דברי רש"י מדוע יש להשאיר את המצרי בחיים אילו יצא מזרעו גר – שאף שהגרים מזיקים לישראל, אך כיון שמעלתם בעצם גדולה מישראל ורק שנגרם שלא באשמתם הפרעה לישראל, לא רצה משה רבינו להרוג אם המצרי אם יצא מזרעו גר. אך עדיין קשה, לנוקטים שהגרים בעצמותם פגומים הם מדוע היה משה רבינו משאירו למצרי בחיים אילו היה יוצא ממנו גר, ובפרט שרש"י עצמו מפרש (שם) שהחיסרון בגרים הוא שאינם מדקדקים במצוות.

ונראה לחדש שכל מה שנקטו הראשונים שהגרים פגומים הם, זהו דווקא בגר עצמו ולא לזרעו הבא אחריו. וטעם הדבר, שכל היזקם של הגרים הוא משום שאינם זהירים במצוות וישראל לומדים ממעשיהם. והסיבה שהם אינם זהירים במצוות ולא מדקדקים בהם נובעת מכח זה שלא מושרשות המצוות בליבם, שהרי לא הכירו את התורה והמצוות עד עתה. וכל זה נכון כלפי הגר בדור הראשון שהתגייר, אך בדורות שלאחר מכן ילמדו בניו מינקותם עם כלל ישראל, ויושרש בליבם התורה והמצוות וידקדקו במצוות ככל כלל ישראל.

ולפי זה מיושבים היטב ההערות בהם פתחנו – בכפילות "כה וכה" שמשמע שמשה בדק במצרי שני דברים ועוד שכיון שקשים גרים לישראל כספחת מדוע היה מו"ר משאיר את המצרי חי אילו היה מתגייר אי מי מזרעו – ולפי מה שנתבאר שדווקא הגר קשה לישראל ולא בניו מתיישבות שתי הקושיות זו בזו. שאכן אף אם היה רואה משה רבינו שיוצא גר מאותו מצרי לא היה בכך סיבה להשאירו בחיים לפי שהגרים קשים הם לישראל, אך עדיין יש לחשוש שמא מזרעו של אותו גר יצאו בנים כשרים, ועל כן הוצרך משה רבינו לבדוק בכפליים, הן אם יצא גר מאותו מצרי, והן אם יצא מאותו גר בנים כשרים, וזו כפילות הלשון "כה וכה", וכיון שראה שלא יצא ממנו גר שיכולה לצאת ממנו שושלת ראויה, הרגו.

 

פרשת שמות רב מאיר אסטריק
« פוסט קודם
פוסט הבא »

השארת תגובה

ביטול

ה' חָפֵץ לְמַעַן צִדְקוֹ יַגְדִּיל תּוֹרָה וְיַאְדִּיר

קישורים לתוכן יהודי

  • אתר רציו
  • קול הלשון
  • ארגון ערכים
  • אמונה – ישיבת אשרי האיש
  • הידברות
  • ישיבת נתיבות עולם
אודות אתר

תוכן יהודי כשר למהדרין – מאמרים, פרשת שבוע, השקפה, יהדות, היסטוריה יהודית ועוד

כל הזכויות שמורות לאתר
נבנה ע"י Alefbt | קרדיט תמונות Pixabay
אתר זה משתמש בקובצי cookie כדי לשפר את החוויה שלך. אנו מניחים שאתה בסדר עם זה, אבל אתה יכול לבטל את הצטרפותך אם אתה רוצה.מאשר קרא עוד
מדיניות הפרטיות

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן
פתח סרגל נגישות כלי נגישות

כלי נגישות

  • הגדל טקסטהגדל טקסט
  • הקטן טקסטהקטן טקסט
  • גווני אפורגווני אפור
  • ניגודיות גבוההניגודיות גבוהה
  • ניגודיות הפוכהניגודיות הפוכה
  • רקע בהיררקע בהיר
  • הדגשת קישוריםהדגשת קישורים
  • פונט קריאפונט קריא
  • איפוס איפוס