בס"ד

הכנס

כ״ג באייר תשפ״ה (21.5.25)
יהודי
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
יהודי
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
פרויקט הציונות – פרק ז
ראשי » יהדות » היסטוריה ומדע » פרויקט הציונות – פרק ז

פרויקט הציונות – פרק ז

אוהד שקד-מנדלבויים י״א במרחשוון תשע״ז (12.11.16) 23:59

לעילוי נשמת הרב נתן דוד בן חיה שרה אסתר ת.נ.צ.ב.ה

אחת מפעולותיה הראשונות של התנועה הציונית כעבור שנתיים מאז כינוס קונגרס באזל בתרנ"ז (1897) הייתה בתחום החינוך. התנועה הציונית השקיעה משאבים רבים כבר מתחילתה בחינוך ובתרבות הציוניים החילונים.

אישיה "הרוחניים" כמו 'אחד העם', כצנלסון ואחרים העניקו משקל כבד של סיפורת עברית חדשה, בצירופו של בן יהודה שיצר את העברית החדשה זה עתה, שחלקה הגדול ביטל את העברית הקדושה של לשון הקודש. יצירותיהם, מאמריהם ודבריהם של אנשי "הזרם הרוחני" של התנועה הציונית הביא לידי ביטוי את החילוניות ואת הכפירה.

אוצר התיישבות היהודים שהוקם שנתיים לאחר הקונגרס בבאזל, עסק רבות בהתיישבות בארץ ישראל, אולם התנגד לפיתוחן של מושבות שבעליהם המשיכו להיות בעלי תורה ומצוות.

עוד בטרם התנועה הציונית הצליחה לארגן עלייה חדשה וגדולה, עלייה שנייה, בשנת תרס"ד (1904), בשנת מותו של הרצל (לכן בהיסטוריה יש שקראו לה עליית הרצל) – הוקמו בארץ ישראל מושבות ע"י רבנים חרדים כמו רחובות, פתח תקווה, נס ציונה, ראשון לציון ומאוחר יותר גם מזכרת בתיה, זכרון יעקב ואחרים. אוצר ההתיישבות מנע את המשך קיומן של מושבות אלה לא ע"י "ייבוש" אלא ע"י "עיבוי". בתכנית מסודרת הועברו עולים בעלייה השנייה דווקא לעיירות ומושבות דתיות אלו והפכו אותן למושבות מסורתיות תחילה, ולאחר מכן למושבות חילוניות. הדתיים הלכו והתמעטו אל מול הרוב ששטף את המושבות הללו והפכן עם הזמן לערים קטנות או גדולות (בשיטה דומה נהגה המדינה לאחר הקמתה כשניסתה לחלן את בני ברק באמצעות הבאת משפחות חילוניות רבות לאחת משכונותיה בתקווה שיפרצו את הגבולות ויחדרו גם אל מעמקי בני ברק).

התנועה הציונית עסקה מחד בחינוך ותרבות חילוניים וכפרניים, תוך כדי שהיא מונעת את תקציביהן של החברות הלא ציוניות (בעיקר דתיים וחרדיים), מנגד עסקה בעיבוי המושבות הוותיקות בעולים חדשים שהגיעו מלאי רוח עשייה כדי לעבוד את האדמות. תושבי המושבות הוותיקות לא יכלו לסרב לעולים אלה בין היתר כיוון שהיו זקוקים לידיים עובדות, וכך הקימו במושבות אלה, כמו רחובות, ארגונים חילוניים ובשנים הראשונות שלאחר תחילת העלייה השנייה (תרס"ד, 1904) החלו לחלל שבת במושבות אלה.

בתרס"ד, 1904, החלו להגיע "פירותיה" הראשונים של התנועה הציונית – העלייה השנייה בה עלו עשרות אלפי יהודים בתוך עשר שנים בלבד עד שבשנת תרע"ד (1914) רעדה האדמה באירופה ופרצה מלחמת העולם הראשונה. אנשי העלייה השנייה – שנקראו 'חלוצים' – הגיעו מלאי מוטיבציה להקמת יישובים בארץ ישראל. הם החלו בהרחבת גבולות היישובים הקיימים, רכישת אדמות מסיבית והקמת שתי צורות התיישבות חדשות – המושבה והקבוצה.  המושבה הייתה יישוב בו גרו מספר משפחות קטן יחד כשהן מסייעות כלכלית, חברתית וחקלאית זו לזו. הקבוצה הייתה יישוב בו גרו מספר משפחות בו החיים היו משותפים באופן מלא – כל אדם עבד לפי צרכיו במשק של הקבוצה וקיבל את כל התנאים האנושיים להם היה זקוק כגון אוכל, ביגוד, בית וכו'. הקבוצה הראשונה הייתה דגניה וכאשר היא גדלה נפתחה גם דגניה ב'. שתיהן ישבו על הכינרת. לא רחוק מהן הוקמה גם הקבוצה כינרת.

עולים אלו לא היו רק בעלי מוטיבציה חקלאית וחדורי אידאולוגיה ציונית לעבד את האדמה ולעבוד את הארץ, אלא גם חדורי אידאולוגיה סוציאליסטית. הם האמינו בשוויון, בחיי קהילה ובדרך הקיצונית יותר – חיי קומונה משותפים.

התנועה הציונית התפארה בעולי העלייה השנייה. הייתה זו עלייה אידאולוגית שלראשונה גם הצליחה בארץ ישראל. לא רק המושבות והקבוצות התפתחו בשנים אלו. בתרס"ט           (1909) הוקמה "העיר העברית הראשונה" (תוך כדי ביטול הערים היהודיות האחרות בארץ ישראל – ירושלים, חברון, טבריה וצפת) – תל-אביב שנקראה על שם ספרו של הרצל "אלטנוילנד" (ארץ ישנה חדשה – תל= ישן, אביב=חדש). העיר הוקמה ע"י קבוצת אנשים בארגון "אחוזת בית" שרכשו מספר אדמות צפונית ליפו (אזור רחוב הרצל היום) והתיישבו במקומות אלו.

 

אוהד שקד-מנדלבוים התנועה הציונית פרויקט הציונות
« פוסט קודם
פוסט הבא »

השארת תגובה

ביטול

ה' חָפֵץ לְמַעַן צִדְקוֹ יַגְדִּיל תּוֹרָה וְיַאְדִּיר

קישורים לתוכן יהודי

  • אתר רציו
  • קול הלשון
  • ארגון ערכים
  • אמונה – ישיבת אשרי האיש
  • הידברות
  • ישיבת נתיבות עולם
אודות אתר

תוכן יהודי כשר למהדרין – מאמרים, פרשת שבוע, השקפה, יהדות, היסטוריה יהודית ועוד

כל הזכויות שמורות לאתר
נבנה ע"י Alefbt | קרדיט תמונות Pixabay
אתר זה משתמש בקובצי cookie כדי לשפר את החוויה שלך. אנו מניחים שאתה בסדר עם זה, אבל אתה יכול לבטל את הצטרפותך אם אתה רוצה.מאשר קרא עוד
מדיניות הפרטיות

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן
פתח סרגל נגישות כלי נגישות

כלי נגישות

  • הגדל טקסטהגדל טקסט
  • הקטן טקסטהקטן טקסט
  • גווני אפורגווני אפור
  • ניגודיות גבוההניגודיות גבוהה
  • ניגודיות הפוכהניגודיות הפוכה
  • רקע בהיררקע בהיר
  • הדגשת קישוריםהדגשת קישורים
  • פונט קריאפונט קריא
  • איפוס איפוס