בס"ד

הכנס

כ״ג באייר תשפ״ה (21.5.25)
יהודי
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
יהודי
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
חיוב נח בריבוי הבהמות הטהורות
ראשי » יהדות » ווארטים » מאיר עיניים » חיוב נח בריבוי הבהמות הטהורות

חיוב נח בריבוי הבהמות הטהורות

הרב מאיר אסטריק ב׳ במרחשוון תשע״ז (3.11.16) 22:27

הקדשה: לרפואת אברהם חיים בן יונה

בעשיית התיבה נצטווה נח להביא אל התיבה בעלי חיים, ומספרם ידוע – שניים מהטמאים ושבעה זוגות מהטהורים. אולם כשמדקדקים בפסוקים מוצאים לכאורה סתירות בדבר. שמתחילה נצטווה נח (ו יט) "ומכל החי מכל בשר שנים מכל תביא אל התיבה להחיות אתך זכר ונקבה". וכלל לא הוזכר שמהטהורות יש ליקח שבעה זוגות, ואדרבה מהלשון "מכל החי מכל בשר שנים וגו'" משמע שאף מהטהורות יש ליקח שנים בלבד. לאחר מכן נצטווה נח ציווי נוסף (ז ב) "מכל הבהמה הטהורה תקח לך שבעה שבעה וגו' ומן הבהמה אשר לא טהורה שנים וגו'" וכאן אכן מבואר שמהטהורות צריך ליקח שבעה זוגות, אלא שיש לידע מדוע מתחילה לא נצטווה על כך. אולם בכניסה לתיבה כתוב (ז ח-ט) "מן הבהמה הטהורה ומן הבהמה אשר איננה טהורה וגו' שנים שנים באו אל התיבה" ומפורש שאף מן הבהמה הטהורה באו לתיבה רק שנים, וכן לאחמ"כ (שם יד-טו) "וכל החיה למינה וכל הבהמה למינה וגו' ויבואו אל נח אל התיבה שנים שנים וגו'" הרי ששוב מפורש שאף מן הבהמה הטהורה באו אל התיבה רק שנים ולא שבעה.

והנה, בתחילת הפרשה כתוב (ו יט) "נח איש צדיק תמים היה בדורותיו את האלוקים התהלך נח" ואלו בהמשך כתוב (ז א) "ויאמר ה' לנח וגו' כי אותך ראיתי צדיק לפני בדור הזה" והקשו חז"ל (ב"ר לב ג) מדוע מתחילה מכונה נח צדיק תמים, ולאחמ"כ צדיק בלבד. עוד יש להעיר מדוע בתחילה כתוב "אלוקים" – שם המבטא את מידת הדין, ולאחמ"כ שם ה' המבטא את מידת הרחמים.

והנראה, שההבדל בין צדיק לתמים, שהצדיק יש לו תמיהות ושאלות על הנהגת הבורא, אלא שמתגבר באמונתו ומצליח להישאר בצדקו. אולם ה"תמים" מעלתו גדולה מן הצדיק, ומתחילה אין לו ספיקות כלל על הנהגתו יתברך וחי הוא בידיעה גמורה ש"כל מאי דעביד רחמנא – לטב עביד".

ושמא יש לחדש, שמתחילה נח היה "צדיק תמים" שכלל לא התעוררו אצלו ספיקות, שהרי מוצאים אנו שבנה תיבה במשך ק"כ שנה, ואע"פ שבדרך הטבע אין שייך שבתיבה כה קטנה יכנסו כל בעלי החיים (רמב"ן ו ט) לא ערער נח על כך. אולם לאחמ"כ עה"פ "ויבא נח אל התבה מפני מי המבול" (ז,ז) פירש רש"י "אף נח מקטני אמונה היה מאמין ואינו מאמין שיבא המבול ולא נכנס לתיבה עד שדחקוהו המים", משמע שנפגמה מעט מידת התמימות של נח [ובזוהר (נח סז ב) על הפסוק (ישעיה נד ט)  "כי מֵי נח זאת לי" – שהמבול נקרא על שם נח, כיון שלא התפלל על בני דורו שינצלו]. ולפיכך מתחילה נקרא "צדיק תמים" ולבסוף "צדיק" גרידא, ולפיכך מתחילה הוזכר שם "אלוקים" שאף במידת הדין יכל נח לעמוד, אך לבסוף שנפגם מעט הוצרך לשם ה' – מידת הרחמים.

ועתה נבאר את סדר הפסוקים במנין הבהמות הטהורות שנכנסו לתיבה – שמתחילה נצטווה נח "שנים מכל תביא אל התיבה להחיות אתך" (ו יט) ושם אכן לא נצטווה להביא מהטהורות שבעה, שלא היה צורך בכך כפי שיתבאר, אולם לאחמ"כ שחטא נח והרהר אחר הקב"ה הוצרך להביא קרבנות לכפרה על חטאו, ועל כן בצווי הנוסף נצטווה (ז ב) "מכל הבהמה הטהורה תקח לך שבעה שבעה" ומדוקדק הלשון "תקח לך" – למענתך ולכפרתך (יעויין רש"י יב א). ומה שבכניסה לתיבה מפורש שרק שנים "באו" אל התיבה (שם ח-ט טו-טז), לפי שרק הבהמות שהוצרכו לקיום המין האנושי באו לבד אל התיבה בדרך נס, אך אותם בהמות שהוצרך נח לכפרתו היה עליו לטרוח ולהביאם, דאדרבה ככל שמתאמץ יותר בהבאתם והקרבתם כן יכופר לו יותר, ונמצא, שאף שמהבהמות הטהורות היו שבעה זוגות בתיבה, מ"מ נחלקו בהגעתן, שהזוג הראשון באו מעצמם, ואילו שאר הבהמות שהוצרכו לקרבנותיו של נח הובאו על ידו, והדברים מאירים.

 

פרשת נח רב מאיר אסטריק
« פוסט קודם
פוסט הבא »

השארת תגובה

ביטול

ה' חָפֵץ לְמַעַן צִדְקוֹ יַגְדִּיל תּוֹרָה וְיַאְדִּיר

קישורים לתוכן יהודי

  • אתר רציו
  • קול הלשון
  • ארגון ערכים
  • אמונה – ישיבת אשרי האיש
  • הידברות
  • ישיבת נתיבות עולם
אודות אתר

תוכן יהודי כשר למהדרין – מאמרים, פרשת שבוע, השקפה, יהדות, היסטוריה יהודית ועוד

כל הזכויות שמורות לאתר
נבנה ע"י Alefbt | קרדיט תמונות Pixabay
אתר זה משתמש בקובצי cookie כדי לשפר את החוויה שלך. אנו מניחים שאתה בסדר עם זה, אבל אתה יכול לבטל את הצטרפותך אם אתה רוצה.מאשר קרא עוד
מדיניות הפרטיות

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן
פתח סרגל נגישות כלי נגישות

כלי נגישות

  • הגדל טקסטהגדל טקסט
  • הקטן טקסטהקטן טקסט
  • גווני אפורגווני אפור
  • ניגודיות גבוההניגודיות גבוהה
  • ניגודיות הפוכהניגודיות הפוכה
  • רקע בהיררקע בהיר
  • הדגשת קישוריםהדגשת קישורים
  • פונט קריאפונט קריא
  • איפוס איפוס