בס"ד

הכנס

י״ב בסיון תשפ״ה (8.6.25)
יהודי
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
יהודי
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
הכוונה שבקיום מצוות
ראשי » יהדות » ווארטים » מאיר עיניים » הכוונה שבקיום מצוות

הכוונה שבקיום מצוות

הרב מאיר אסטריק י״ט באלול תשע״ו (22.9.16) 21:58

לעילוי נשמת הרב נתן דוד בן חיה שרה אסתר ת.נ.צ.ב.ה

לאחר שמסיימים לתת את התרומות והמעשרות, מתוודים ואומרים "ואמרת לפני ה' אלוקיך וגו' לא עברתי ממצוותיך ולא שכחתי" (פרק כו פס' יג) וכתב רש"י "ולא שכחתי – מלברכך על הפרשת מעשרות". ורבים נתחבטו בהבנת דברי רש"י שהרי קיימא לן שברכת המצוות [מלבד ברכת התורה וברכת המזון] היא מדרבנן (ברכות טו א) והיאך מתוודה האדם מן התורה על כך שלא ביטל מצווה דרבנן [יעויין גור אריה רא"ם, ובמפרשים].

כתב הרמב"ן (ספר המצוות עשה ה) "ועיקר הכתוב ולעבדו בכל לבבכם (דברים יא יג) מצוות עשה שתהיה כל עבודתנו לקל יתעלה בכל לבבנו, כלומר בכוונה רצויה שלימה לשמו ובאין הרהור רע, לא שנעשה המצות בלי כונה". כלומר, שבכל המצוות מלבד הכוונה לשם המצווה המסוימת אותה מקיימים, ישנה כוונה נוספת שהיא מצוות עשה מן התורה – לכוון שעושים את המצווה משום ציווי ה'.

ומטעם זה ביאר הריטב"א (פסחים ז ב ד"ה כל) מדוע יש לברך דווקא קודם עשיית המצווה ולא לאחריה, משום שעיקר תקנת ברכת המצוות הוא כדי שיהא ניכר שכונתו לשם מצוה, וכדי שיתקדש תחילה בברכה וידע שעושה אותה מפני מצות השי"ת, וממילא צריך להקדים ידיעה זו קודם המצוה. וכעין זה כתבו בתוס' (שם ז א ד"ה בלבער) שטעם ברכת המילה הוא, כדי להודיע שעושה המצוה לשם הקב"ה ולא לדבר אחר.

אלא שיש להקשות, שכיון שיש מצוה מן התורה לידע שעושה המצוה לשמו יתברך, וידיעה זו נעשית ע"י הברכה, היאך זה מתיישב עם מה שמצינו שתפלות וברכות המצוות והנהנין אנשי כנסת הגדולה תקנום, וכי אפשר לומר שמשה רבנו והזקנים והנביאים שלאחריו עד אנשי כנסת הגדולה לא התפללו ולא כיוונו מצוותיהם לשם הקב"ה עד שבאו אנשי כנה"ג ותיקנו לברך קודם המצווה.

וביאר בזה המבי"ט (שער היסודות לח) "וגם דורות הראשונים הקודמים לאנשי כנסת הגדולה שתקנו נוסח כל הברכות, היו שומרים ענין כוונת כל ברכה וברכה בדברים ההכרחיים לה כברית ותורה וחיים ומזון בברכת המזון, גם כי לא יהיה הנוסח שסדרו לנו אחר כך אנשי כנסת הגדולה, והיו מברכין קודם שיהנו מן העוה"ז כעין מה שהיו נהנים ממנו, שהיו מברכין על הלחם ברוך שברא לנו מזון זה, ועל פרי עץ או אדמה ברוא שברא לנו פרי זה לאכול". כלומר, אף קודם אנשי כנה"ג היו מברכים לקב"ה ומגלים בכך שעושים את כל המצוות משום ציווי ה', אלא שצורת הברכה נתקנה על ידי אנשי כנה"ג.

העולה מן הדברים – מן התורה יש חיוב לזכור שעשיית המצוות היא רצון ה', ומן הטעם הזה תקנו חז"ל את ברכת המצוות, שיאמר האדם בפיו שמעשה המצווה הוא משום ציווי הקב"ה, ובכך ביארו הראשונים מדוע תקנו חז"ל את הברכה דווקא קודם עשייתה, כדי שבזמן עשייתה ידע האדם שעושה את המצווה לשמו יתברך, וכל מה שברכת המצוות היא מדרבנן, זהו רק בצורת הקיום של חיוב זה, שלא יכול כל אדם לומר זאת בלשונו שלו, אלא ישנה מטבע של ברכה שתקנו חכמים, אך יסוד החיוב הינו מן התורה.

ועתה נשוב לבאר דברי רש"י, שהנה מתוודה האדם שבזמן קיום הפרשת מעשרות "לא שכחתי" ופשטות הכוונה – לא קיימתי את מצוות ביעור מעשרות במצב של שכחת ה' – שזהו כאמור, איסור מדאורייתא. אלא שלאחר שאנשי כנה"ג תיקנו שלא נשכח את הקב"ה בקיום המצוות ע"י הברכה שקודם המצוה, נמצא, שמי שאינו מברך קודם המצווה עובר באיסור תורה שלא זכר את הקב"ה בזמן קיום המצוה. וזהו שכתב רש"י "לא שכחתי מלברכך" שאין הכוונה שמתוודה האדם שלא בירך וביטל את הברכה שתיקנו חכמים, אלא שלא קיים את המצווה בשכחת הקב"ה שהיא מצווה מדאורייתא, אלא שהצורה לזכור שמקיימים את המצווה לשם ה', היא על ידי הברכה.

 

כי תבוא רב מאיר אסטריק
« פוסט קודם
פוסט הבא »

השארת תגובה

ביטול

ה' חָפֵץ לְמַעַן צִדְקוֹ יַגְדִּיל תּוֹרָה וְיַאְדִּיר

קישורים לתוכן יהודי

  • אתר רציו
  • קול הלשון
  • ארגון ערכים
  • אמונה – ישיבת אשרי האיש
  • הידברות
  • ישיבת נתיבות עולם
אודות אתר

תוכן יהודי כשר למהדרין – מאמרים, פרשת שבוע, השקפה, יהדות, היסטוריה יהודית ועוד

כל הזכויות שמורות לאתר
נבנה ע"י Alefbt | קרדיט תמונות Pixabay
אתר זה משתמש בקובצי cookie כדי לשפר את החוויה שלך. אנו מניחים שאתה בסדר עם זה, אבל אתה יכול לבטל את הצטרפותך אם אתה רוצה.מאשר קרא עוד
מדיניות הפרטיות

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן
פתח סרגל נגישות כלי נגישות

כלי נגישות

  • הגדל טקסטהגדל טקסט
  • הקטן טקסטהקטן טקסט
  • גווני אפורגווני אפור
  • ניגודיות גבוההניגודיות גבוהה
  • ניגודיות הפוכהניגודיות הפוכה
  • רקע בהיררקע בהיר
  • הדגשת קישוריםהדגשת קישורים
  • פונט קריאפונט קריא
  • איפוס איפוס