בס"ד

הכנס

כ״ג באייר תשפ״ה (21.5.25)
יהודי
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
יהודי
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
דרך ההתמודדות עם היצר
ראשי » יהדות » ווארטים » מאיר עיניים » דרך ההתמודדות עם היצר

דרך ההתמודדות עם היצר

הרב מאיר אסטריק י״ט באלול תשע״ו (22.9.16) 21:11
לעילוי נשמת נירה בת אברהם ת.נ.צ.ב.ה

"כי תצא למלחמה על אויביך וגו' וראית בשביה אשת יפת תואר וגו' ולקחת לך לאשה" (פרק כא פס' י – יא) ופירש רש"י "לא דברה תורה אלא כנגד יצר הרע, שאם אין הקב"ה מתירה ישאנה באיסור", והדברים תמוהים, מאימתי אנו אמורים לוותר ליצר ולהתיר האַסור, במקום ללחום כנגדו.

והנה, ידועים דברי ה"אור החיים", שבדרך רמז תתבאר פרשה זה של יציאה למלחמה – על בואו של האדם לעולם הזה להלחם ביצרו. וממילא כדי להבין כיצד מצווה התורה להלחם ביצר, יש להקדים ולבאר את צורת המלחמה באויב.

האדמו"ר מגור ה"בית ישראל", ביאר על פי המהלך הטבעי, את ההבדל בין הניצחון שהיה לעם ישראל במלחמת ששת הימים, לתבוסה שנחל הצבא במלחמת יום הכיפורים. ואמר שהחילוק הוא על פי מש"כ בפסוק שלפנינו "כי תצא למלחמה וגו' ונתנו", ואילו בפרשת בהעלותך (במדבר י ט) כתוב "וכי תבואו מלחמה בארצכם על הצר הצרר אתכם והרעתם בחצצרות ונזכרתם לפני ה' אלקיכם ונושעתם מאויביכם". והקשה, מדוע כאן תכף כאשר יוצאים למלחמה גוברים על האויב, וכלשון הפסוק "ונתנו ה' אלוקיך בידך", ואילו בפרשת בהעלותך צריכים הרבה השתדלות "והרעתם בחצצרות וכו'" עד שזוכים ל"ונושעתם" [ויעויין ב"שם משמואל" מה שביאר בזה]. וביאר, שמלחמה שבה צד אחד יוצא מחוץ לארצו, להלחם עם האויב המאיים עליו מבחוץ, הוא נמצא בעמדת פתיחה עם עליונות, ויכול לנצח בקלות. אולם, אם הצבא מותקף בתוך ארצו, ובא להגן על עצמו, והמלחמה מתנהלת בתוך שטח המדינה, שם המצב הוא נחות, ויד האויב המתקיף על העליונה.

ולכן בפרשתינו שהפסוק מדבר על "כי תצא למלחמה", הנצחון מיידי, וכלשון הפסוק "ונתנו ה' אלקיך בידך", אבל בפרשת בהעלותך דהפסוק מדבר על המלחמה המתנהלת בתוך הארץ, וכלשון הפסוק "וכי תבואו מלחמה באצרכם", שם זקוקים להרבה השתדלות ולהרבה תפילות עד שזוכים ל"ונושעתם מאויביכם".

במלחמת ששת הימים, עם ישראל יצא מחוץ לארצו להלחם באויבים שסבבוהו, לכן הניצחון בעזרתו יתברך היה מהיר. משא"כ במלחמת יום הכיפורים, שהאויב חדר לארצנו והתקיף אותנו, והמלחמה היתה בבחינת "וכי תבואו מלחמה באצרכם", היינו זקוקים להשתדלות רבה, ורק לאחר רחמים רבים זכינו לישועה.

והנה, לפי דרכו של האור החיים דהמלחמה האמורה כאן, מרמזת על מלחמת היצר, עלינו ללמוד, שהדרך לנצח את היצר הרע בכלל ובעריות בפרט היא, שלא לחכות עד שהוא יתקיף אותנו ואז להלחם בו, אלא עוד קודם שבא לברוח מן הניסיון ולא להיכנס להתגוששות עמו, ועל ידי כך מובטחים אנו שננצח את היצר, לפי שלאחר שהיצר כבר מצא את משכנו בתוך האדם, צריך מאמצים מרובים כדי לגרשו, וכולה האי ואולי.

שכך שנינו (בב"ב נז ב) שהעובר בנהר בשעה שהנשים מכבסות שם, אם יכול ללכת בדרך אחרת, אע"פ שלא הסתכל בהן רשע לפי שהביא עצמו לידי נסיון, וכן שנינו (ע"ז יז א) ששניים מרבותינו עמדו בפני שתי דרכים, האחת עוברת על פתח בית עבודה זרה והשניה במקום פריצות, ודנו באיזו עדיף ללכת. ולמד מכאן החזון איש (אמונה ובטחון ד ט) שאילו היתה דרך שלישית היו אסורים ללכת באחת משתי הדרכים (כמוכח בתוס' שם), והן הן דברי הגמ' (סנהדרין קז א) "לעולם אל יביא אדם עצמו לידי נסיון, שהרי דוד מלך ישראל הביא עצמו לידי נסיון, ונכשל" (ויעויין שיחות מוסר להגר"ח שמואלביץ כא).

ונשוב לקושיא בה פתחנו, היאך התירה התורה אשת יפת תואר, ולא ציוותה להיאבק ביצר ולנצחו. לפי שעיקר מלחמתנו ביצר היא על ידי הימנעות מן הכניסה לניסיון, ובשעת המלחמה שהתורה מחייבת את הלוחמים להיכנס לתוך האויב ולהיתקל ביצר, במקום כזה אין האדם יכול כ"כ לעמוד בניסיון, ובמקום זה אין הקב"ה בא בטרוניא עם בריותיו כמבואר במדרש (שמו"ר לד א) "אין הקב"ה בא בטרחות עם בריותיו, לא בא על האדם אלא לפי כוחו" ולכך יש להתיר את יפת התואר, שאם לא כן ישאנה באיסור, לפי שלא היה ביד האדם את האפשרות למנוע את הניסיון מתחילתו.

 

פרשת כי תצא רב מאיר אסטריק
« פוסט קודם
פוסט הבא »

השארת תגובה

ביטול

ה' חָפֵץ לְמַעַן צִדְקוֹ יַגְדִּיל תּוֹרָה וְיַאְדִּיר

קישורים לתוכן יהודי

  • אתר רציו
  • קול הלשון
  • ארגון ערכים
  • אמונה – ישיבת אשרי האיש
  • הידברות
  • ישיבת נתיבות עולם
אודות אתר

תוכן יהודי כשר למהדרין – מאמרים, פרשת שבוע, השקפה, יהדות, היסטוריה יהודית ועוד

כל הזכויות שמורות לאתר
נבנה ע"י Alefbt | קרדיט תמונות Pixabay
אתר זה משתמש בקובצי cookie כדי לשפר את החוויה שלך. אנו מניחים שאתה בסדר עם זה, אבל אתה יכול לבטל את הצטרפותך אם אתה רוצה.מאשר קרא עוד
מדיניות הפרטיות

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן
פתח סרגל נגישות כלי נגישות

כלי נגישות

  • הגדל טקסטהגדל טקסט
  • הקטן טקסטהקטן טקסט
  • גווני אפורגווני אפור
  • ניגודיות גבוההניגודיות גבוהה
  • ניגודיות הפוכהניגודיות הפוכה
  • רקע בהיררקע בהיר
  • הדגשת קישוריםהדגשת קישורים
  • פונט קריאפונט קריא
  • איפוס איפוס