בס"ד

הכנס

כ״ג באייר תשפ״ה (21.5.25)
יהודי
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
יהודי
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
להתקשר לרוחניות
ראשי » יהדות » ווארטים » ויאמר אליהו » להתקשר לרוחניות

להתקשר לרוחניות

הרב אליהו פורטנוי א׳ בתמוז תשע״ו (7.7.16) 19:50

לעילוי נשמת הרב נתן דוד בן חיה שרה אסתר ת.נ.צ.ב.ה

אחרי שעם ישראל כובש את סיחון, ועל ידי זה קיבלו עם ישראל גם את השטח של האמורי, כתוב בפסוק [כ"א, כ"ז] "על כן יאמרו המושלים בואו חשבון וכו'". בפשטות, כוונת הפסוק היא שהרי עם ישראל לא היה יכול לכבוש ולירש את מואב, כיון שעם ישראל נצטווה [דברים ב', ט'] "אל תצר את מואב", ובשביל שעם ישראל יוכל לקבל את ארץ מואב, גרם הקב"ה שסיחון יילחם במואב ויקח את ארצו, ואחרי שעם ישראל יירשו את סיחון וכל ארצו, יהיה כלול בזה גם ארץ מואב. וזהו החשבון שהקב"ה עשה, שתיבנה ותיכונן עיר סיחון על ידי שיכבוש את מואב, וכל זה בשביל שלעם ישראל יהיה חלק יותר גדול.

אך בחז"ל מופיע דרשה אחרת על הפסוק: הגמרא בבבא בתרא [ע"ח:] דורשת "על יאמרו המושלים" – אלו המושלים ביצרם, "בואו חשבון" – בואו ונחשוב חשבונו של עולם, הפסד מצוה כנגד שכרה ושכר עבירה כנגד הפסדה. ולכאורה צריך להבין, איך דרשו חז"ל את ביאור המילים "המושלים" על המושלים ביצרם, כשזה הסבר מאד רחוק מפשוטו של מקרא?

ושמעתי הסבר מבהיל, על פי מעשה המסופר על רבי ישראל סלנטר, שכשהגיע בלימוד הגמרא למסכת בבא מציעא [י"ב:] לסוגיא של "מצא שטרי חוב אם יש בהם אחריות נכסים לא יחזיר", ושואלת הגמרא שאם הבעל חוב מודה שחייב, למה לא צריך להחזיר את השטר, התחיל לבכות, והסביר מדוע הוא בוכה: דבר זה הזכיר לו שאת קושיית הגמרא, גם הקב"ה ישאל את האדם, 'אם אתה מודה שאתה חייב, מדוע אינך מחזיר', היינו מדוע אינך חוזר בתשובה.

גם כאן, ודאי שהגמרא מדברת בענין שונה לחלוטין מענין החזרה בתשובה, אך ר' ישראל סלנטר שהיה ירא שמים גדול וכל הזמן חשב על עבודת ה', ראה דבר נוסף בתוך דברי הגמרא, דבר שאדם מן השורה לא רואה.

כך גם אפשר להסביר את דברי חז"ל על הפסוק הנ"ל. אמנם אין כוונת הפסוק כלל לחשבון המצוות והעבירות, אך חז"ל שכל ימיהם חששו שמא לא מילאו חובתם כלפי שמיא, מיד כשראו פסוק שמוזכרים בו המילים "בואו חשבון", ביארו את המילים האלו בחשבון של שכר מצווה ועבירה.

מדבר זה עלינו ללמוד, שכל דבר שרואות עינינו, עלינו לראות האם דבר זה מתקשר לדברים רוחניים או לא, וכך נצליח לקדש את עצמינו ונתחבר לקדושה יותר ויותר, ונזכה לעלות במסילה העולה בית קל.

פרשת חקת רב אליהו פורטנוי
« פוסט קודם
פוסט הבא »

השארת תגובה

ביטול

ה' חָפֵץ לְמַעַן צִדְקוֹ יַגְדִּיל תּוֹרָה וְיַאְדִּיר

קישורים לתוכן יהודי

  • אתר רציו
  • קול הלשון
  • ארגון ערכים
  • אמונה – ישיבת אשרי האיש
  • הידברות
  • ישיבת נתיבות עולם
אודות אתר

תוכן יהודי כשר למהדרין – מאמרים, פרשת שבוע, השקפה, יהדות, היסטוריה יהודית ועוד

כל הזכויות שמורות לאתר
נבנה ע"י Alefbt | קרדיט תמונות Pixabay
אתר זה משתמש בקובצי cookie כדי לשפר את החוויה שלך. אנו מניחים שאתה בסדר עם זה, אבל אתה יכול לבטל את הצטרפותך אם אתה רוצה.מאשר קרא עוד
מדיניות הפרטיות

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן
פתח סרגל נגישות כלי נגישות

כלי נגישות

  • הגדל טקסטהגדל טקסט
  • הקטן טקסטהקטן טקסט
  • גווני אפורגווני אפור
  • ניגודיות גבוההניגודיות גבוהה
  • ניגודיות הפוכהניגודיות הפוכה
  • רקע בהיררקע בהיר
  • הדגשת קישוריםהדגשת קישורים
  • פונט קריאפונט קריא
  • איפוס איפוס