בס"ד

הכנס

כ״ג באייר תשפ״ה (21.5.25)
יהודי
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
יהודי
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
חטא אדם הראשון וחטא העגל
ראשי » יהדות » ווארטים » מאיר עיניים » חטא אדם הראשון וחטא העגל

חטא אדם הראשון וחטא העגל

הרב מאיר אסטריק א׳ בתמוז תשע״ו (7.7.16) 18:37

הקדשה: לרפואת אברהם חיים בן יונה

אחר מותה של מרים, פסקו מי הבאר, והעם התאונן על משה רבינו "למה העליתנו ממצרים להביא אתנו אל המקום הרע הזה לא מקום זרע ותאנה וגפן ורמון" (פרק כ פס' ה). והעיר בעל הטורים, שבכל מקום מקדימה התורה את הגפן לתאנה [ארץ חיטה ושעורה וגפן ותאנה (דברים ח ח) איש תחת גפנו ותחת תאנתו (מלכים א ה ה; מיכה ד ד)] וכאן הוקדמה התאנה לגפן. וביאר, שמשום שפסוק זה נסמך לפרשת פרה אדומה, הקדימה התורה את התאנה להסמיכה ככל האפשר לפרשת פרה אדומה, לרמז שהיו שורפים את הפרה דווקא בעצי תאנה (כמבואר בתרגום יונתן יט ג; ויעויין פרה ג ח).

וטעם הדבר שהיו שורפים את הפרה בעצי תאנה, ביאר רש"י (זבחים נח א) "וטעם אגדה הוא, שבו היתה תקנה לאדם הראשון ויעשו להם חגורות". ויש לבאר את השייכות בין פרה אדומה, חטא אדם הראשון, ועצי תאנה. והדברים יתבארו בהקדם כמה עניינים.

בגמ' (סנהדרין ע ב) דנו באיזה עץ חטא אדם הראשון "רבי נחמיה אומר תאנה היה, שבדבר שקלקלו בו נתקנו שנאמר ויתפרו עלה תאנה" (בראשית ג ז). והביאו שם התוס' (ד"ה בה) דברי המדרש (ב"ר טו ז) משל לבן מלך שקלקל עם אחת משפחותיו. וכששמע מכך המלך, הוציאו חוץ לפלטרין. והיה מחזר על פתחם של השפחות, ולא קבלתו אלא אותה שפחה שקלקל עמה. כך אדם הראשון אחר שנטרד והוצא חוץ לגן עדן היה מחזר על כל האילנות ולא קבלתו אלא התאנה שאכל ונתקלקל ממנה.

והנה, אילולא חטא אדם הראשון, לא היה מלאך המוות שולט בעולם כמבואר בתורה "כי ביום אכלך ממנו מות תמות (בראשית ב יז) וביאר הרמב"ן "תהיה בן מות", אך קודם חטאו לא היתה מיתה בעולם. וכיון שאכל נקנסה מיתה לעולם (שבת נה ב). וכשקבלו ישראל את התורה, חזרו למדרגתו של אדם הראשון קודם החטא, ונתבטלה המיתה מן העולם, וכיון שחטאו בחטא העגל, שבה שליטתו של מלאך המוות (עבודה זרה ה א). וביאר בזה רש"י (תהלים ב  ז) "אכן [אחר חטא העגל] כאדם הראשון תמותון – אחרי שחבלתם מעשיכם כמוהו" (יעויין כלי יקר יט ב). ומבואר בדבריו ששורש קלקול חטא אדם הראשון וחטא העגל – אחד הוא.

והסבר הדברים נראה, שבשניהם קיימת אותה בחינה של חטא, בחטא עץ הדעת היה הרהור בטעם הציווי "ומעץ הדעת טוב ורע לא תאכל ממנו כי ביום אכלך ממנו מות תמות" (בראשית ב יז) שטעו לומר שהכוונה היא למנוע מהם כביכול להיות כאלוקים יודעי טוב ורע. ובחטא העגל היה הרהור בטעם הציווי "לא יהיה לכם אלוקים אחרים על פני לא תעשה לך פסל" (שמות כ ג-ד) וטעו שהכוונה לאסור רק אלוקות חלף ה' – "על פני", אבל מותר לעשות מנהיג אלוקי חלף משה שאינו אלא מקשר בין בנ"י לקב"ה וכפי שביאר הרמב"ן (שמות לב א).

ועניינה של פרה אדומה, לבא ולכפר על חטא העגל. וכפי שביאר בזה רש"י (יט כב) "משל לבן שפחה שטינף פלטין של מלך אמרו תבא אמו ותקנח הצואה כך תבוא פרה ותכפר על העגל". שלפי שהחטא היה בנתינת טעם שאינו הגון, באה פרה אדומה, שהיא מצווה ללא טעם ומלמדת שיש לקיים את המצווה ללא הרהורים "גזירה היא מלפני ואין לך רשות להרהר אחריה" (רש"י יט ב).

ועתה נצרף את הדברים. שורש חטא אדם הראשון בעץ הדעת, ושל בנ"י בחטא העגל, היה אותו שורש, ותוצאתם אותו קלקול – גרימת מיתה בעולם. וממילא בתיקון של חטא העגל מונח אף תיקון לחטא אדם הראשון. והמכפר על חטא העגל הוא ה"פרה אדומה" שבאה לכפר על "בנה" – העגל. ומנגד, כדי לכפר במעשי הפרה אדומה על חטא אדם הראשון יש להביא את ה"אם" של התאנה בה חטא אדה"ר – עץ התאנה. ותבוא פרה אדומה המטהרת מטומאת מת – אותה גרמו אדם הראשון ובנ"י בחטא העגל – ותישרף על ידי עצי תאנה המשמשים ככפרה לחטאו של אדם הראשון. [ואף לעשיית הקטורת היו משתמשים בעצי תאנה (תמיד ב ה) והוא מאותו עניין, שאדה"ר גרם מיתה בעולם, ואילו הקטורת מונעת את המיתה (במדבר יז יב)].

 

 

פרשת חקת רב מאיר אסטריק
« פוסט קודם
פוסט הבא »

השארת תגובה

ביטול

ה' חָפֵץ לְמַעַן צִדְקוֹ יַגְדִּיל תּוֹרָה וְיַאְדִּיר

קישורים לתוכן יהודי

  • אתר רציו
  • קול הלשון
  • ארגון ערכים
  • אמונה – ישיבת אשרי האיש
  • הידברות
  • ישיבת נתיבות עולם
אודות אתר

תוכן יהודי כשר למהדרין – מאמרים, פרשת שבוע, השקפה, יהדות, היסטוריה יהודית ועוד

כל הזכויות שמורות לאתר
נבנה ע"י Alefbt | קרדיט תמונות Pixabay
אתר זה משתמש בקובצי cookie כדי לשפר את החוויה שלך. אנו מניחים שאתה בסדר עם זה, אבל אתה יכול לבטל את הצטרפותך אם אתה רוצה.מאשר קרא עוד
מדיניות הפרטיות

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן
פתח סרגל נגישות כלי נגישות

כלי נגישות

  • הגדל טקסטהגדל טקסט
  • הקטן טקסטהקטן טקסט
  • גווני אפורגווני אפור
  • ניגודיות גבוההניגודיות גבוהה
  • ניגודיות הפוכהניגודיות הפוכה
  • רקע בהיררקע בהיר
  • הדגשת קישוריםהדגשת קישורים
  • פונט קריאפונט קריא
  • איפוס איפוס