בס"ד

הכנס

כ״ב באייר תשפ״ה (20.5.25)
יהודי
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
יהודי
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
התקרבות שאינה רצויה
ראשי » יהדות » ווארטים » מאיר עיניים » התקרבות שאינה רצויה

התקרבות שאינה רצויה

הרב מאיר אסטריק כ״ג בסיון תשע״ו (29.6.16) 21:23

הקדשה: שלום בן גילה לרפואה שלימה

"ויאמרו בני ישראל אל משה לאמר הן גוענו אבדנו כולנו אבדנו; כל הקרב הקרב אל משכן ה' ימות האם תמנו לגוע"  (פרק יז פס' כז-כח). וביאר רש"י שטענו בנ"י שאין הם יכולים להזהר שלא להיכנס לתוך אוהל מועד. שמאחר והותר להם להיכנס לחצר אוהל מועד, חוששים הם להתקרב לתוך אוהל מועד ולהתחייב במיתה. ויש לבאר כפילות הלשון גוענו, אבדנו. וכן מהי הכפילות הקרב הקרב.

ועיקר טענת בני ישראל – שמחמת שהם קרובים לאוהל מועד יש חשש שהם יכנסו וימותו – תמוהה היא. מדוע דווקא באיסור זה חוששים שמא יכשלו בו, והלא רבים מאיסורי התורה גבול דק בלבד מבדיל בינם לבין המותר [איסורי שבת, חֵלב וכד'] ולא מצינו טענה על חשש היכשלות בהם, לפי שמוטל על כל אדם להרחיק עצמו ולהסתייג לבל יגיע לידי חטא. וכן הוא באיסור הכניסה לאוהל מועד. ודומים הם בטענתם לאדם העומד על שפת תהום וצועק שיעזרו לו שלא יפול, הלא יענו לו – הרחק עצמך וממילא לא תיפול. ומדוע קיבל הקב"ה את טענת בני ישראל ומינה את אהרן ובניו להזהיר את בני ישראל שלא להתקרב אל הקודש.

והנראה בזה, שהנה אצל נדב ואביהוא מצינו שיוחסו להם חטאים שונים, אש זרה אשר לא צוה ה' (ויקרא י א), שתויי יין נכנסו להיכל (ויק"ר יב), הורו הלכה בפני משה רבם – אמרו, אע"פ שהאש יורדת מן השמים, מצוה להביא מן ההדיוט (עירובין סג א).

ויסוד כל החטאים הללו אחד הוא. התעוררות עצומה לדבקות בה' ורצון להוסיף משלהם יותר מאשר נצטוו אף בפריצת גבולות ההלכה. היין מעורר, ופותח את כל המחסומים שהאדם סגור בהם ["נכנס יין יצא סוד"]. וכן אין הם כובלים עצמם ומכבדים את רבם במקום שחשבו לחדש הלכה כיצד להתקרב יותר אל הקב"ה. ואין הם יכולים להסתפק במה שניתן מלמעלה ורוצים להוסיף משלהם, "אש מן ההדיוט" – וכתוצאה מפריצת גבולות הקדושה נקנסה עליהם מיתה.

והנה, על הכתוב "ואלה שני חיי ישמעאל וגו' ויגוע וימת ויאסף אל עמיו" (בראשית כה יז) כתב רש"י "לא נאמרה גויעה אלא בצדיקים" [שישמעאל עשה תשובה בסוף ימיו (בב"ב טז ב)].

ולפי"ז יש לבאר, שטענו בני ישראל לקב"ה שישנם שני סוגי אנשים העלולים להתקרב אל הקודש ולמות. יש שיתקרבו מחוסר שימת לב וזלזול. אך עיקר החשש הוא מאותם שיאבדו מחמת רצונם להתקרב ולהידבק בקב"ה, וכאשר יעמדו בפתח אוהל מועד, לא יוכלו למנוע תשוקתם להידבק בקדושה ויכנסו אל הקודש פנימה, וימותו. וכפי שמתו נדב ואביהוא.

ומלבד ההבנה בעיקר טענת בנ"י שלא היה זה חשש בעלמא שמא יכשלו בחטא, אלא פחדו מהתדבקות בקדושה שלא כדין, וחשש זה שייך דווקא באוהל מועד, מקום השראת השכינה. מיושב היטב כפילות הלשון אבדנו, גוענו. שחששו הן על הרשעים [שיכנסו בפשיעה] שהם בבחינת "אבדנו" ["ודרך רשעים תאבד" (תהלים א ו)], והן על הצדיקים [שיכנסו מהתדבקות בקודש] שהם בבחינת "גוענו", לשון השייך בצדיקים. ומתבארת כפילות הלשון "הקרב הקרב" שחששו לשני סוגי התקרבות, של רשעים ושל צדיקים. וסיום דבריהם "האם תַּמְנו לגוע" מוכיח שזו הייתה עיקר טענתם – על הצדיקים.

ועל טענה זו השיב הקב"ה שאהרן ובניו יתמנו להזהיר את בני ישראל שלא יתקרבו אל הקודש. וראויים אהרן ובניו הנותרים לתפקיד זה לפי שהם ראו את עונשם של נדב ואביהוא שנהגו כך. וכפי שכתב רש"י (ויקרא טז א) "אחרי מות שני בני אהרן, מה תלמוד לומר, משל לחולה שנכנס אצלו רופא אמר לו אל תאכל צונן ואל תשכח בטחב, בא אחר אמר לו אל תאכל צונן ואל תשכב בטחב שלא תמות כדרך שמת פלוני, זה זרזו יותר מהראשון", וכיון שבני אהרן חזו במיתת נדב ואביהוא, ממילא השרישו יותר את ההבנה שאף בתוך הקודש יש גבולות, וכפי שפירש הרמ"מ מקוצק "מה יפו פעמיך בנעלים בת נדיב" שאף הנדיבות צריכה להיות סגורה ונעולה בציווי האלוקי – לפיכך מינה הקב"ה דווקא אותם להיות אחראים על בני ישראל, ללמדם שאף בתוך הקדושה אין לפרוץ את הגבולות.

 

פרשת קרח רב מאיר אסטריק
« פוסט קודם
פוסט הבא »

השארת תגובה

ביטול

ה' חָפֵץ לְמַעַן צִדְקוֹ יַגְדִּיל תּוֹרָה וְיַאְדִּיר

קישורים לתוכן יהודי

  • אתר רציו
  • קול הלשון
  • ארגון ערכים
  • אמונה – ישיבת אשרי האיש
  • הידברות
  • ישיבת נתיבות עולם
אודות אתר

תוכן יהודי כשר למהדרין – מאמרים, פרשת שבוע, השקפה, יהדות, היסטוריה יהודית ועוד

כל הזכויות שמורות לאתר
נבנה ע"י Alefbt | קרדיט תמונות Pixabay
אתר זה משתמש בקובצי cookie כדי לשפר את החוויה שלך. אנו מניחים שאתה בסדר עם זה, אבל אתה יכול לבטל את הצטרפותך אם אתה רוצה.מאשר קרא עוד
מדיניות הפרטיות

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן
פתח סרגל נגישות כלי נגישות

כלי נגישות

  • הגדל טקסטהגדל טקסט
  • הקטן טקסטהקטן טקסט
  • גווני אפורגווני אפור
  • ניגודיות גבוההניגודיות גבוהה
  • ניגודיות הפוכהניגודיות הפוכה
  • רקע בהיררקע בהיר
  • הדגשת קישוריםהדגשת קישורים
  • פונט קריאפונט קריא
  • איפוס איפוס