בס"ד

הכנס

כ״ב באייר תשפ״ה (20.5.25)
יהודי
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
יהודי
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
לעולם אל יביא עצמו לידי ניסיון
ראשי » יהדות » ווארטים » מאיר עיניים » לעולם אל יביא עצמו לידי ניסיון

לעולם אל יביא עצמו לידי ניסיון

הרב מאיר אסטריק ב׳ בסיון תשע״ו (8.6.16) 19:52

לעילוי נשמת הרב נתן דוד בן חיה שרה אסתר ת.נ.צ.ב.ה

בפרשת סוטה, לאחר שנוטל הכהן מים שמעורב בהם אפר המזבח ושנמחקה בהם מגילת סוטה משביעהּ הכהן: "אם לא שׂטית טומאה תחת אישך הנקי ממי המרים המאררים האלה; ואת כי שטית תחת אישך וכי נטמאת וגו' ובאו המים המאררים האלה במעיך וגו'" (ה כ – כב).

והנה, דין הוא בהלכות תנאים, שיהא "הן קודם ללאו". פירוש, שתחילה יש להזכיר את הצד החיובי של התנאי ("הן") כלומר, הסעיף המציין שהמעשה יחול אם התנאי יקויים, לפני הצד השלילי שבו ("לאו"), כלומר, הסעיף המציין שהמעשה יתבטל אם התנאי לא יקויים.

והקשו התוס' (קידושין סב א ד"ה הנקי) שבהשבעת הסוטה ראשית אומר הכהן את ה"לאו" מניעת הפעולה – שאילו לא שטתה לא ישפיעו עליה המים המאררים. ולאחמ"כ את ה"הן" – שאם אינה מנוקה מעוון, המים המאררים יהרגוה (ויעוי"ש בתירוצו).

עוד תמוה, שבכל הפרשה מוזכרים מי השקיית הסוטה "מים המרים המאררים (המחסרים)" אף שאם האשה נקיה מעוון, אין המים משפיעים עליה כלל. ובפרט קשה שאף במקום שהאשה נקיה מעוון אומר לה הכהן "ואם לא שטית וגו' הנקי ממי המרים המאררים האלה" (פס' יט), והיאך מכונים הם במקרה זה "מאררים" והלא האשה טהורה, ואינם עושים מאומה.

ויסוד גדול שנינו כאן. והוא, שאין העבירה נקבעת רק לפי ההכּשלות בה בפועל בלבד, אלא עצם כניסתו של האדם לניסיון, כבר חטא הוא. שכך שנינו (בב"ב נז ב) בביאור הפסוק (ישעיה לג טו) "ועוצם עיניו מראות ברע" שיקבל שכרו הן בעולם הזה והן בעולם הבא – זה שאינו מסתכל בנשים בשעה שעומדות על הכביסה בנהר, כשהוא עובר שם. ושאלו בגמ' במה הדברים אמורים, אם יש דרך אחרת והולך בזו, רשע הוא. פירש רשב"ם ואף על פי שעוצם עיניו. שלא היה לו להתקרב, אלא להתרחק מן הניסיון. ששנינו (חולין מד ב) "הרחק מן הכעור". ואם אין דרך אחרת, אנוס הוא. ותרצו שהמדובר באין דרך אחרת, והוא מכריח עצמו להטות עיניו לצד אחר, וזוכה בכך לשני העולמות.

ומבואר, שאם יש לפניו דרך אחרת ועובר בדרך שיש בה ניסיונות אף על פי שעוצם עיניו רשע הוא. מפני שהליכה למקום נסיונות מביאה בחשבון אפשרות של כשלון.

וכן שנינו (ע"ז יז א) ששניים מרבותינו עמדו בפני שתי דרכים, האחת עוברת על פתח בית עבודה זרה והשניה במקום פריצות, ודנו באיזו עדיף ללכת. ולמד מכאן החזון איש (אמונה ובטחון ד ט) שאילו היתה דרך שלישית היו אסורים ללכת באחת משתי הדרכים (כמוכח בתוס' שם), והן הן דברי הגמ' (סנהדרין קז א) "לעולם אל יביא אדם עצמו לידי נסיון, שהרי דוד מלך ישראל הביא עצמו לידי נסיון, ונכשל" (ויעויין שיחות מוסר להגר"ח שמואלביץ כא).

וכיון שעצם הכניסה למצב נסיון אסורה היא – נמצא שאף במקום שהאשה לא נטמאה, מכל מקום עצם ההתייחדות עבירה היא וכדברי הירושלמי (סוטה א ב) "ונסתרה והיא נטמאה – כיון שנסתרה התורה קראה טמאה", ולכן סובר ר' שמעון בן אלעזר (שם ג ה) שאפילו אשה טהורה ששתתה את המים הללו "סופה שהיא מתה בתחלואים רעים מפני שהכניסה עצמה לספק הזה המרובה".

 

ומעתה יש לומר, שאותם ה"מים המאררים" ראויים הם להרוג את האשה אף במקום שהיא טהורה – לפי שעדיין חוטאת היא. ולכן מכונים הם בכל הפרשה המים ה"מאררים" אפילו במקום שהאשה טהורה, לפי שראויים היו להרגהּ, אך נס עושה הקב"ה אם האשה שלא נטמאה – שלא תושפע מהמים הללו.

ומיושבת להפליא קושית התוס' היאך מקדים הכהן "לאו" – שהמים לא ישפיעו, ל"הן" – שהמים יהרגוה. שכיון שהמים מצד עצמותם, ראויים הם להורגהּ בכל מקרה, אלא שבמקום שהאשה טהורה מתרחש נס נוסף שהמים לא ישפיעו עליה. נמצא, שתחילה מזכיר הכהן את הצד ה"פועל" של התנאי, שאילו לא נטמאה יווצר חידוש שהמים לא ישפיעו, ורק לאחמ"כ מזכיר את הצד השלילי, שאם אכן נטמאה יעמדו המים במצבם השרשי, שיהרגו את האשה, ונמצא שאכן ה"הן" קודם ל"לאו".

פרשת נשא רב מאיר אסטריק
« פוסט קודם
פוסט הבא »

השארת תגובה

ביטול

ה' חָפֵץ לְמַעַן צִדְקוֹ יַגְדִּיל תּוֹרָה וְיַאְדִּיר

קישורים לתוכן יהודי

  • אתר רציו
  • קול הלשון
  • ארגון ערכים
  • אמונה – ישיבת אשרי האיש
  • הידברות
  • ישיבת נתיבות עולם
אודות אתר

תוכן יהודי כשר למהדרין – מאמרים, פרשת שבוע, השקפה, יהדות, היסטוריה יהודית ועוד

כל הזכויות שמורות לאתר
נבנה ע"י Alefbt | קרדיט תמונות Pixabay
אתר זה משתמש בקובצי cookie כדי לשפר את החוויה שלך. אנו מניחים שאתה בסדר עם זה, אבל אתה יכול לבטל את הצטרפותך אם אתה רוצה.מאשר קרא עוד
מדיניות הפרטיות

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן
פתח סרגל נגישות כלי נגישות

כלי נגישות

  • הגדל טקסטהגדל טקסט
  • הקטן טקסטהקטן טקסט
  • גווני אפורגווני אפור
  • ניגודיות גבוההניגודיות גבוהה
  • ניגודיות הפוכהניגודיות הפוכה
  • רקע בהיררקע בהיר
  • הדגשת קישוריםהדגשת קישורים
  • פונט קריאפונט קריא
  • איפוס איפוס