בס"ד

הכנס

י׳ בסיון תשפ״ה (6.6.25)
יהודי
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
יהודי
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
לטעת עץ על פלגי מים
ראשי » יהדות » ווארטים » והאיש משה » לטעת עץ על פלגי מים

לטעת עץ על פלגי מים

הרב משה שינפלד י״א באייר תשע״ו (19.5.16) 22:32

הקדשה: לרפואת דלקה בת רבקה

הנביא ירמיהו, מוכיח את בני דורו על כך שהם אינם שומעים לתוכחותיו, והם ממשיכים לאחוז בעבודת אלילים. ירמיהו אף מבהיר להם, שהם טועים לחשוב שאומות העולם יעמדו לצדם בשעת צרה ומלחמה.

ירמיהו ממחיש לעם ישראל, שאדם הבוטח בבשר ודם, משול לאילן בודד בערבה: "כֹּה אָמַר השם, אָרוּר הַגֶּבֶר אֲשֶׁר יִבְטַח בָּאָדָם וְשָׂם בָּשָׂר זְרֹעוֹ, וּמִן השם יָסוּר לִבּוֹ. וְהָיָה כְּעַרְעָר בָּעֲרָבָה, וְלֹא יִרְאֶה כִּי יָבוֹא טוֹב, וְשָׁכַן חֲרֵרִים בַּמִּדְבָּר, אֶרֶץ מְלֵחָה וְלֹא תֵשֵׁב" (ירמיהו יז, ה-ו). אולם מי שבוטח בהשם – "בָּרוּךְ הַגֶּבֶר אֲשֶׁר יִבְטַח בהשם, וְהָיָה השם מִבְטַחוֹ, וְהָיָה כְּעֵץ שָׁתוּל עַל מַיִם, וְעַל יוּבַל יְשַׁלַּח שָׁרָשָׁיו, וְלֹא יִרְאֶה כִּי יָבֹא חֹם, וְהָיָה עָלֵהוּ רַעֲנָן וּבִשְׁנַת בַּצֹּרֶת לֹא יִדְאָג, וְלֹא יָמִישׁ מֵעֲשׂוֹת פֶּרִי".

אדם הבוטח בבורא, משול לעץ חסון בעל שורשים עמוקים, הנטוע סמוך לפלגי מים, ואילו אדם הבוטח בבשר ודם, משול לאילן הנטוע במדבר צחיח ויבש, שאפסו סיכוייו לשרוד.

המשנה במסכת אבות לוקחת את הפסוקים הללו למקום נוסף: "כל שחכמתו מרובה ממעשיו, לְמה הוא דומה? לאילן שענפיו מרובין ושורשיו מועטין, והרוח באה ועוקרתו והופכתו על פניו. שנאמר: 'וְהָיָה כְּעַרְעָר בָּעֲרָבָה וְלֹא יִרְאֶה כִּי יָבוֹא טוֹב, וְשָׁכַן חֲרֵרִים בַּמִּדְבָּר, אֶרֶץ מְלֵחָה וְלֹא תֵשֵׁב' (ירמיהו יז, ו). אבל, "כל שמעשיו מרובין מחכמתו, לְמה הוא דומה? לאילן שענפיו מועטין ושורשיו מרובין, שאפילו כל הרוחות באות ונושבות בו, אין מזיזות אותו ממקומו, שנאמר (יז, ח): 'וְהָיָה כְּעֵץ שָׁתוּל עַל מַיִם, וְעַל יוּבַל יְשַׁלַּח שָׁרָשָׁיו, וְלֹא יִרְאֶה (יפחד/יחשוש) כִּי יָבֹא חֹם, וְהָיָה עָלֵהוּ רַעֲנָן וּבִשְׁנַת בַּצֹּרֶת לֹא יִדְאָג, וְלֹא יָמִישׁ מֵעֲשׂוֹת פֶּרִי".

מי שמעשיו מרובים, הוא זה שיצליח לעמוד איתן, להכות שורשים ולהניב פירות. לעומתו, מי שחכמתו מרובה אך מעשיו מועטים, יציבותו מוטלת בספק וקיים סיכוי גבוה שהוא יבול עוד בטרם יצמיח פירות.

הקשר בין מצוות הביטחון לעניין זה הוא אמיץ.

אדם שסומך בעיקר על חכמתו, כשרונו ומעשי ידיו, משול לאילן בעל ענפים רבים, אך ללא שורש עמוק. יבוא יום שתבוא הרוח, והוא יקרוס. חסרה לו האחיזה בבורא. אדם שכן בוטח בבורא, הוא פועל ועושה על פי רצון הבורא, הוא אדם הנטוע עמוק בגן האמונה והביטחון, ושום דבר לא יזיז אותו ממקומו.

נראה נקודה נוספת בדברי הפסוק שהזכרנו: "בָּרוּךְ הַגֶּבֶר אֲשֶׁר יִבְטַח בהשם, וְהָיָה השם מִבְטַחוֹ". במבט ראשון ישנה כאן כפילות: "אשר יבטח בהשם, והיה השם מבטחו". לשם מה הכפילות? התשובה היא, שהפסוק לא כופל את עצמו אלא הוא ממחיש תהליך. תהליך האמונה והביטחון הוא כמו העמקת שורש. אדם שמתחיל תהליך של ביטחון בהשם – "ברוך הגבר אשר יבטח בהשם", בסופו של דבר הוא יגיע למצב של "והיה השם מבטחו" במאה אחוז, אולם אדם שאינו בוטח בהשם – "אָרוּר הַגֶּבֶר אֲשֶׁר יִבְטַח בָּאָדָם וְשָׂם בָּשָׂר זְרֹעוֹ", בסופו של דבר הוא יגיע למצב של "וּמִן השם יָסוּר לִבּוֹ" – ליבו יסור מן השם לגמרי. אדם כזה, מתחיל להתנוון וליבול – "וְהָיָה כְּעַרְעָר בָּעֲרָבָה וְלֹא יִרְאֶה כִּי יָבוֹא טוֹב, וְשָׁכַן חֲרֵרִים בַּמִּדְבָּר, אֶרֶץ מְלֵחָה וְלֹא תֵשֵׁב". בהתחלה הוא משול לעץ הגדל בערבה, שיש שם מעט לחות, אולם אחר כך הוא יהיה  במצב של "ארץ מלחה". שום דבר. קריסה טוטאלית.

זהו המסר העיקרי של פרשת בהר, העוסקת בעיקר בענייני שמיטה ויובל, המלמדים את האדם להאמין ולבטוח בבורא, ולהיות נטוע באדמה פוריה על פלגי מים…

 

פרשת בהר רב משה שינפלד
« פוסט קודם
פוסט הבא »

השארת תגובה

ביטול

ה' חָפֵץ לְמַעַן צִדְקוֹ יַגְדִּיל תּוֹרָה וְיַאְדִּיר

קישורים לתוכן יהודי

  • אתר רציו
  • קול הלשון
  • ארגון ערכים
  • אמונה – ישיבת אשרי האיש
  • הידברות
  • ישיבת נתיבות עולם
אודות אתר

תוכן יהודי כשר למהדרין – מאמרים, פרשת שבוע, השקפה, יהדות, היסטוריה יהודית ועוד

כל הזכויות שמורות לאתר
נבנה ע"י Alefbt | קרדיט תמונות Pixabay
אתר זה משתמש בקובצי cookie כדי לשפר את החוויה שלך. אנו מניחים שאתה בסדר עם זה, אבל אתה יכול לבטל את הצטרפותך אם אתה רוצה.מאשר קרא עוד
מדיניות הפרטיות

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן
פתח סרגל נגישות כלי נגישות

כלי נגישות

  • הגדל טקסטהגדל טקסט
  • הקטן טקסטהקטן טקסט
  • גווני אפורגווני אפור
  • ניגודיות גבוההניגודיות גבוהה
  • ניגודיות הפוכהניגודיות הפוכה
  • רקע בהיררקע בהיר
  • הדגשת קישוריםהדגשת קישורים
  • פונט קריאפונט קריא
  • איפוס איפוס