בס"ד

הכנס

כ״ג באייר תשפ״ה (21.5.25)
יהודי
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
יהודי
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
זכר לענני הכבוד
ראשי » יהדות » ווארטים » מאיר עיניים » זכר לענני הכבוד

זכר לענני הכבוד

הרב מאיר אסטריק ג׳ באייר תשע״ו (11.5.16) 10:49

הקדשה: לרפואת אברהם חיים בן יונה

"בחמשה עשר יום לחדש השביעי הזה חג הסוכות שבעת ימים לה'" (פרק כג פס' לד) – ובטעם מצוות סוכה נחלקו בגמ' (סוכה יא ב) אם הוא זכר לסוכות שעשו ישראל במדבר, או שהוא זכר לענני כבוד שהקיפו את עם ישראל במדבר. ונפסק (טור ושו"ע תרכה א) כמאן דאמר שהסוכות הם זכר לענני כבוד, ולזה יש לכוון בזמן הישיבה בסוכה [ועיין משנ"ב שם].

וידועה קושית המבי"ט (בית אלקים שער היסודות פרק לז) מדוע אנו עושים חג ומעלים על נס רק את זכר ענני הכבוד שליוו את עם ישראל במדבר, ולא מעלים לזיכרון את בארה של מרים וירידת המן שאף להם זכו ישראל בהיותם במדבר. עוד הקשה הטור (שם) שכיון שחג הסוכות הוא זכר לענני כבוד שהיו להם בצאתם מצרים, אם כן יש לנו לחוגו בניסן – בזמן יציאת מצרים, ולא בחודש תשרי (ויעוי"ש מה שתירץ). עוד יש להקשות, שבפרשת פנחס בו נזכרים קרבנות המועדים מוצאים אנו שבכל חג מציינת התורה את מצוותיו, בפסח – "שבעת ימים מצות יאכל" (במדבר כח יז), בראש השנה – "יום תרועה יהיה לכם" (כט א), ביום הכיפורים – "ועניתם את נפשותיכם" (שם ז), ואילו בחג הסוכות לא הוזכרו מצוות סוכה וד' מינים. עוד הקשה המשך חכמה (שמות כג טז) מדוע בפרשת משפטים (שם) ובפרשת כי תשא (שמות לד כב), מכונה חג הסוכות "חג האסיף", ואילו בפרשתנו (כג לד) ובדברים (טז יג) מכונה "חג הסוכות".

והביא המשך חכמה למה שחידש הגר"א (בביאור לשיר השירים ד טז) שכשחטאו ישראל בחטא העגל הסתלקו ענני כבוד, ולא חזרו אלא לאחר שהחלו בהקמת המשכן. ומשה ירד ביום הכיפורים, ולמחרת יוה"כ הקהיל משה את העם וציוה על מלאכת המשכן, וזה היה בי"א בתשרי, וכתוב (שמות לו ג) "והם הביאו אליו עוד נדבה בבקר בבקר", והכוונה ליום י"ב וי"ג תשרי, ובי"ד בתשרי נטלו כל חכמי לב ממשה את הזהב במנין ומשקל, ובט"ו התחילו לבנותו, ואז חזרו ענני כבוד. ומחדש הגר"א, שאין אנו עושים את חג הסוכות זכר לענני כבוד שליוונו ביציאת מצרים, אלא זכר לענני כבוד שחזרו בט"ו בתשרי, בזמן תחילת בניית המשכן, שבכך הראה הקב"ה שמחל על חטא העגל.

ובכך יישב המשך חכמה מדוע בתחילה מכונה חג הסוכות כחג האסיף ולבסוף כחג הסוכות, לפי שקודם חטא העגל לא היה זה חג ה"סוכות", לפי שלא נצטוונו אז במצוות סוכה, ורק לאחר חטא העגל וחזרת הענן בט"ו בתשרי נתווספה מצוות סוכה – אך לעולם אף קודם ציווי הסוכה, היה זה "חג האסיף".

ולדברי הגר"א [כפי שביאר המשך חכמה] מתיישבות היטב כל ההערות. שהקשה המבי"ט מדוע אין עושים זכר למן ולבאר כפי שעשו לענני כבוד – לפי שאין אנו חוגגים זכר לניסים שליוונו אלא על כך שנמחל לנו חטא העגל. ובדווקא חוגגים את חג הסוכות בחודש תשרי ולא בחודש ניסן, משום שאז חזרו ענני הכבוד.

וכן יש ליישב בזה מדוע בפרשת קרבנות המועדים לא הוזכר מצות סוכה ומצות ד' מינים, כפי שהוזכרו בשאר החגים. ואפשר, שבכל המועדות ציווי הקרבנות ומצוות החג, שורשם וטעמם אחד הוא ולכן הוזכרו בסמיכות זה לזה, אך בחג הסוכות ייסד הגר"א שאף קודם שנצטוונו בישיבה בסוכה כבר היה זה "חג האסיף" ורק לאחר חטא העגל נתחדשה הישיבה בסוכה [וכן מצות ד' מינים כפי שמשמע במ"ר (ויקרא ל ג)] וכיון שהיה זה "חג" אף קודם מצוות אלו, מוכרח הדבר שאין לקרבנות החג שייכות למצות אלו, ומשום כך לא נזכרו מצוות חג הסוכות עם ציווי קורבנותיו.

 

פרשת אמור רב מאיר אסטריק
« פוסט קודם
פוסט הבא »

השארת תגובה

ביטול

ה' חָפֵץ לְמַעַן צִדְקוֹ יַגְדִּיל תּוֹרָה וְיַאְדִּיר

קישורים לתוכן יהודי

  • אתר רציו
  • קול הלשון
  • ארגון ערכים
  • אמונה – ישיבת אשרי האיש
  • הידברות
  • ישיבת נתיבות עולם
אודות אתר

תוכן יהודי כשר למהדרין – מאמרים, פרשת שבוע, השקפה, יהדות, היסטוריה יהודית ועוד

כל הזכויות שמורות לאתר
נבנה ע"י Alefbt | קרדיט תמונות Pixabay
אתר זה משתמש בקובצי cookie כדי לשפר את החוויה שלך. אנו מניחים שאתה בסדר עם זה, אבל אתה יכול לבטל את הצטרפותך אם אתה רוצה.מאשר קרא עוד
מדיניות הפרטיות

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן
פתח סרגל נגישות כלי נגישות

כלי נגישות

  • הגדל טקסטהגדל טקסט
  • הקטן טקסטהקטן טקסט
  • גווני אפורגווני אפור
  • ניגודיות גבוההניגודיות גבוהה
  • ניגודיות הפוכהניגודיות הפוכה
  • רקע בהיררקע בהיר
  • הדגשת קישוריםהדגשת קישורים
  • פונט קריאפונט קריא
  • איפוס איפוס