בס"ד

הכנס

כ״ג באייר תשפ״ה (21.5.25)
יהודי
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
יהודי
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
מקומה של פרשת המולך
ראשי » יהדות » ווארטים » מאיר עיניים » מקומה של פרשת המולך

מקומה של פרשת המולך

הרב מאיר אסטריק כ״ה בניסן תשע״ו (3.5.16) 17:53
לעילוי נשמת נירה בת אברהם ת.נ.צ.ב.ה

ומזרעך לא תתן להעביר למולך, ולא תחלל את שם אלקיך אני ה' (יח, כא)
הנה, עד עתה עסקה הפרשה באיסורי נישואין, קרובות אשתו, אשת איש, וכיוצא בזה, ואף לאחר איסור מעביר בנו למולך, ממשיכה הפרשה באיסורי אישות שונים, ויש לעיין מדוע הפסיק העניין בדבר שאינו מן העניין – מעביר בנו למולך?
ואכן, בפרשת קדשים נאמר עונשו של מעביר בנו למולך, קודם פרשת עריות (להלן כ, ב-ה), ונסמך לו אחריו עונש הדורש באוב וידעוני, ורק לאחמ"כ כל פרשת עריות. ומדוע בפרשתינו עירבה התורה לפרשת זו בתוך דיני עריות [ויעויין מה שכתב בזה הרמב"ן (להלן פס' כה) אלא שעדיין אין בדבריו יישוב להערה זו].
ליישוב דבר זה, יש להקדים לדברי הגמ' במגילה (דף כה, א). שנינו במשנה "האומר ומזרעך לא תתן להעביר למולך [במשמעות של] לא תתן לאעברא בארמיותא [לעבר אשה ארמית, כלומר אל תשא כותית ותוליד ממנה בן שיעבוד עבודה זרה] משתקין אותו בנזיפה [לפי שעוקר הפסוק ממשמעותו]" ובגמרא "תנא דבי ר"י, בישראל הנושא את הכותית והוליד ממנה בן לעבודה זרה הכתוב מדבר".
וברש"י שם פירש משנה זו, שהפסוק עוסק במעביר בנו למולך, ולפיכך המפרש פסוק זה בעניין אחר גוערין בו, והברייתא מפרשת את דעת הטועים.
אמנם, בתרגום יונתן אכן מפרש פסוק זה לעניין איסור חתנות עם גויה, וז"ל "ומן זרעך לא תתן בתשמישתה לציד בת עממין למעברא לפולחנא אוחרא", ותמהו האחרונים, שדבריו סותרים לדברי המשנה במגילה הנ"ל, האומרת שכך היא דעת הטועים.
ותירצו האחרונים (פירוש יונתן כאן; בתויו"ט, תפארת ישראל, וחי' אגדות מהרש"א במגילה שם) ע"פ הערוך (בערך ארם א) המפרש את דברי הגמרא באופן אחר מרש"י, וז"ל "פירוש, [שכך האדם רצה לפרש]: לא תתן מזרעך [לשאת אשה] באומה ידועה שמעבירין זרעם למולך, כגון ארמיים, – שאתה גורם להעביר זרעך למולך. ומכלל דבריו משמע ששאר האומות שאין מעבירין מזרעם למולך, מותר [לשאתם], לפיכך משתקין אותו בנזיפה. אלא פירוש הכתוב כדתנא דבי ר' ישמעאל בישראל הבא על הגויה והוליד בן לע"ז הכתוב מדבר, דלא שנא מולך משאר בתי עבודה זרה".
ונמצא, לדברי הערוך, שדברי ר' ישמעאל הם הפירוש האמיתי בפסוק, ולא פירוש דברי האדם הבודה כך מליבו, אלא שהעירו התוי"ט והמהרש"א, שלדברי הערוך הנושא גויה מתחייב כרת במזיד וחטאת בשוגג ומיתת בי"ד במזיד והתראה – כדין התורה במעביר בנו למולך – וזה אינו לפי האמת.
ויישב התוי"ט, שודאי תנא דבי ר' ישמעאל לא בא לעקור הכתוב ממשמעו ולתת כרת לבא על הגויה, שודאי עיקר הכתוב בעובד ע"ז מדבר, אלא דשבעים פנים לתורה, וזו אחת מהם. אלא שהרוצה לפרש שהאיסור נאמר רק בארמיים העובדים למולך – משתקים אותו.
ולדבריו, יש ליישב לקושיא בה פתחנו [ונרמזו התדברים בתפארת ישראל], מדוע נכנס כאן ענין העברת המולך. שודאי עיקרו של פסוק עוסק בעבודה זרה, אלא שיש בפסוק זה פַּן משבעים פנים העוסק באיסור חתנות עם גויה, ובאו הפסוקים כסדרם, קרובותיו, קרובות אשתו שבאו ע"י נישואיו, אפילו אשתו פעמים שאסורה, אשת איש, ועתה, כתבה התורה איסור חתנות עם גויה, שהיא האחרונה בסדר איסורי אישות, שאין בה כרת, וכן עד עתה נמנו הנשים מעם ישראל, ועתה עוסקים בגויים, ולאחמ"כ עוסקת התורה באיסורי אישות שאינן בנשים, זכר ובהמה.
ודווקא בפרשתינו נקטה התורה לסדר זה, דעוסקים אנו בציווי האיסור, ובזה שייך לשנות איסור חתנות עם גויה עם שאר איסורי נשים, דשניהם אסורים. אך בפרשת קדושים, שנכתב שם העונש בפירוש, שם נכתב ע"ז קודם לפרשת עריות, בכדי שלא נטעה שהנושא גויה עונשו כרת.

פרשת אחרי מות קדושים רב מאיר אסטריק
« פוסט קודם
פוסט הבא »

השארת תגובה

ביטול

ה' חָפֵץ לְמַעַן צִדְקוֹ יַגְדִּיל תּוֹרָה וְיַאְדִּיר

קישורים לתוכן יהודי

  • אתר רציו
  • קול הלשון
  • ארגון ערכים
  • אמונה – ישיבת אשרי האיש
  • הידברות
  • ישיבת נתיבות עולם
אודות אתר

תוכן יהודי כשר למהדרין – מאמרים, פרשת שבוע, השקפה, יהדות, היסטוריה יהודית ועוד

כל הזכויות שמורות לאתר
נבנה ע"י Alefbt | קרדיט תמונות Pixabay
אתר זה משתמש בקובצי cookie כדי לשפר את החוויה שלך. אנו מניחים שאתה בסדר עם זה, אבל אתה יכול לבטל את הצטרפותך אם אתה רוצה.מאשר קרא עוד
מדיניות הפרטיות

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן
פתח סרגל נגישות כלי נגישות

כלי נגישות

  • הגדל טקסטהגדל טקסט
  • הקטן טקסטהקטן טקסט
  • גווני אפורגווני אפור
  • ניגודיות גבוההניגודיות גבוהה
  • ניגודיות הפוכהניגודיות הפוכה
  • רקע בהיררקע בהיר
  • הדגשת קישוריםהדגשת קישורים
  • פונט קריאפונט קריא
  • איפוס איפוס