בס"ד

הכנס

כ״ג באייר תשפ״ה (21.5.25)
יהודי
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
יהודי
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
זהירות בכבוד השני
ראשי » יהדות » ווארטים » ויאמר אליהו » זהירות בכבוד השני

זהירות בכבוד השני

הרב אליהו פורטנוי י״ט באדר ב׳ תשע״ו (29.3.16) 21:48

הקדשה: לרפואת דלקה בת רבקה

כתוב בבית יוסף [או"ח סימן ת"צ בשם שיבלי הקלט שמביא ממדרש הרנינו], שהסיבה שבשביעי של פסח לא אומרים הלל שלם אלא רק חצי הלל, זה על פי מה שהגמרא אומרת במסכת מגילה [י':] שביקשו מלאכי השרת לומר שירה, אמר להם הקב"ה, מעשי ידי טובעים בים ואתם אומרים שירה? ולכן גם אנו שאומרים הלל בגלל הנס שקרה לעם ישראל, אומרים רק חצי הלל ולא את כל ההלל. [אמנם יעויין בתורה תמימה בפרשת בשלח פרק י"ד הערה ט' שהקשה על פירוש זה]

ולפי טעם זה צריך להבין מדוע בחול המועד פסח אומרים רק חצי הלל ולא הלל שלם, הרי טביעת המצרים היתה רק בשביעי של פסח [אמנם בבית יוסף הנ"ל מופיע טעם זה גם על חול המועד, אבל הדבר צריך ביאור]?

וראיתי הסיבה שאין אומרים הלל שלם בחול המועד, הוא מפני שמכיון שבשביעי של פסח לא אומרים הלל שלם, כמבואר לעיל, א"כ, אם יאמרו בחול המועד הלל שלם, ייראה הדבר כאילו חול המועד עדיף על יום טוב.

ויש לשים לב לעניין שיוצא מפה: עדיף לא לשבח ולהודות להקב"ה בצורה מושלמת, העיקר שיום טוב לא ירגיש כאילו הוא פחוּת מחול המועד…

ענין זה הוא בעצם כל מהות של חג הפסח – חג החירות, מכיון שידוע שלפני שמשה רבינו הסכים לגאול את עם ישראל, הוא אמר לקב"ה שהוא לא רוצה לגאול מכיון שלא רצה ליטול גדולה על אחיו אהרון שהיה יותר גדול ממנו [יעויין ברש"י שמות ד' י']. וא"כ, משה רבינו מלמד אותנו דבר מבהיל, עדיף שעם ישראל לא ייגאל [שהרי כתוב במדרש רבה, שהקב"ה אמר למשה רבינו "אם אין אתה גואל אין זולתך גואל"], ובלבד שלא לפגוע במישהו.

מוסר השכל עצום זה, הוא הדבר שצריכים אנו לקחת צידה לדרך מחג הפסח, שכמו שבחול המועד לא אומרים הלל שלם כדי שלא להמעיט מחשיבות יום טוב של שביעי של פסח, כך אנו צריכים להיזהר בכבוד השני ולא להמעיט במעלת שום אדם באשר הוא.

 

פרשת שמיני רב אליהו פורטנוי
« פוסט קודם
פוסט הבא »

השארת תגובה

ביטול

ה' חָפֵץ לְמַעַן צִדְקוֹ יַגְדִּיל תּוֹרָה וְיַאְדִּיר

קישורים לתוכן יהודי

  • אתר רציו
  • קול הלשון
  • ארגון ערכים
  • אמונה – ישיבת אשרי האיש
  • הידברות
  • ישיבת נתיבות עולם
אודות אתר

תוכן יהודי כשר למהדרין – מאמרים, פרשת שבוע, השקפה, יהדות, היסטוריה יהודית ועוד

כל הזכויות שמורות לאתר
נבנה ע"י Alefbt | קרדיט תמונות Pixabay
אתר זה משתמש בקובצי cookie כדי לשפר את החוויה שלך. אנו מניחים שאתה בסדר עם זה, אבל אתה יכול לבטל את הצטרפותך אם אתה רוצה.מאשר קרא עוד
מדיניות הפרטיות

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן
פתח סרגל נגישות כלי נגישות

כלי נגישות

  • הגדל טקסטהגדל טקסט
  • הקטן טקסטהקטן טקסט
  • גווני אפורגווני אפור
  • ניגודיות גבוההניגודיות גבוהה
  • ניגודיות הפוכהניגודיות הפוכה
  • רקע בהיררקע בהיר
  • הדגשת קישוריםהדגשת קישורים
  • פונט קריאפונט קריא
  • איפוס איפוס