בס"ד

הכנס

כ״ב באייר תשפ״ה (20.5.25)
יהודי
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
יהודי
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
התנועה הרפורמית פרק ג: מי אתם?
ראשי » יהדות » היסטוריה ומדע » התנועה הרפורמית פרק ג: מי אתם?

התנועה הרפורמית פרק ג: מי אתם?

אוהד שקד-מנדלבויים י״ב באדר ב׳ תשע״ו (22.3.16) 22:01

הקדשה: שלום בן גילה לרפואה שלימה

מאז ומעולם היהודים באירופה ובעולם בכלל היו שומרי תורה ומצוות. החילוניות הגיעה לעולם רק בתקופת ההשכלה. קשה לקבוע מתי החל לפעול הזרם האורתודוקסי. המונח ”אורתודוקסי" הוא האחדה של שתי המלים אורתו – דעה, דוקסיה – ישר. כלומר: הדעה הישרה והוא המשך ישיר לשמירת התו"מ של היהודים.

ראשוני הזרם האורתודוקסי החלו לפעול כבר בתקופת ההשכלה ובתקופתו של מנדלסון. אפשר לומר כי מראשוני האורתודוקסים ניתן למנות את הנודע ביהודה והיעב"ץ, אולם עיקר פעולותיהם של האורתודוקסים החלו בתקופת "המתקנים".

בשנת תקצ"ו (1836) פרסם הרב שמשון רפאל הירש את "אגרות צפון". היותו משלב בין קודש לחול, בין תורה להשכלה הייתה לכאורה פתרון רלוונטי ליהודים הרבים שהלכו והתחלנו. גישתו, שנקראה "תורה עם דרך ארץ" הייתה שילוב חדשני באותן השנים. אולם "המתקנים היהודים" לא הסתפקו בכך ועשר שנים לאחר מכן ערכו את שלושת הכינוסים עליהם כתבנו בפרק הקודם. מכאן ואילך מלחמתו של הרב הירש הייתה בלתי מתפשרת כנגד הרפורמים, שהפכו לתנועה שלמעשה קראה לעצמה תנועה יהודית, אבל כל קשר ביניהם לבין יהדות היה מקרי בהחלט, להשקפת האורתודוקסים, שהרש"ר הירש מראשיה.

בנוסף לרב הירש גם רבי ישראל מסלנטר הכניס לימודי מוסר בשנת ת"ר (1840) לישיבתו, דבר שהיה חריג בנוף המסורתי-שמרני. אולם גם צעד זה נועד לעצור את היסחפות היהודים אחרי ההתבוללות והרפורמה.

כאשר הרפורמים פתחו בתרט"ו (1854) את בית המדרש בברסלאו שנועד להכשיר "רבנים" משכילים – שהם כמובן יותר משכילים מרבנים, הרב הילדסהיימר הקים כעשרים שנים לאחר מכן את בית המדרש לרבנים בברלין שנועד להכשיר שכבת רבנים תלמידי חכמים אולם בעלי ידע כללי רב ונרחב. המטרה של הרש"ר הירש ושל הרב הילדסהיימר הייתה ברורה – מתן מענה ליהודים החפצים בהשכלה אבל גם בשמירת תורה ומצוות מבלי להפחית בערך המצוות, ומצד שני להיאבק עד חורמה ברפורמים ובקונסרבטיביים.

הצלחתו של הרש"ר הירש הייתה בעיקר בפרנקפורט אליה מונה כרב בתר"י (1850). קהילה זו מנתה סה"כ 11 משפחות. כל שאר יהודי העיר היו כבר רפורמים או התבוללו. הוא הוביל בעיר מאבק בלי פשרות ברפורמה. הוא ייסד את העיתון "ישורון". הוא האמין שניצול "הפרטים הטובים" של האמנציפציה בשילוב לימודי התורה הקדושה יכולים למנוע את הדרדרות ההמון. "תורה עם דרך ארץ" – שיטתו של הרב הירש אכן הובילה לשינויים גדולים ומשפחות רפורמיות רבות עזבו את הרפורמה בפרנקפורט וחזרו לכור מחצבתם. בשנת תרל"ו (1876) הוביל הרש"ר הירש לשינוי החוק ולהתבדלות קהילתו "עדת ישורון" מ"הקהילה היהודית" שמנתה רוב רובה את הרפורמים. היה זה שיא המאבק של הרב הירש כנגד הרפורמים, והוא הורה להפריד אפילו את בית הקברות של קהילתו, הפורשת מהקהילה-היהודית הנרחבת. יצירת שכבת יהודים בעלי-בתים משכילים, בעלי מקצוע חופשי וגם שומרים באדיקות על התורה – הייתה המאבק הקשה ביותר נגד הרפורמים, והיא נתנה מענה ליהודים רבים שמחד רצו להיות חלק מהשינוי שהביאה האמנציפציה באירופה ומאידך לא לאבד את עצמם לדעת הרפורמים.

דמות נוספת וחשובה במאבק ברפורמים היא כמובן הרב משה סופר, החת"ם סופר שפעל במזרח אירופה באזור סלובקיה והונגריה. בעוד הרב הירש ראה לנכון לאמץ חלק מהאמנציפציה ושלב גם לימודי חול באופן מפוקח בלימודי התורה, במטרה להיאבק נגד הרפורמים "בדרך שלהם", החתם סופר היה ממתנגדי האמנציפציה וההשכלה באופן מוחלט וגורף ותבע את המונח "חדש אסור מן התורה" באומרו כי אסור לערוך כל שינוי בהנהגה שקיבלנו מאבותינו. הנהגותיו שלו כמו גם הנהגותיו של הרב הירש תאמו את האוכלוסייה המקומית בה הם פעלו. בעוד האתגר של הרב הירש היה מול שילוב החול, האתגר של החתם סופר היה במניעת כל שינוי כדי לשמור באופן חד וטהור על קדושת המחנה. כך פעל החתם סופר להוצאת הקהילה האורתודוקסית מקהילות היהודים בהונגריה, כפי שעשה הרב הירש בגרמניה. הוא פעל לפתיחת כוללים, ישיבות ובתי מדרש בהם התחזקו הלומדים בשמירת התורה והמצוות.

הרפורמים משתלטים

הגדרתם החדשה של הרפורמים לשאלה "מיהו יהודי" סחפה את המוני היהודים שהתפקרו, עזבו את התורה והמצוות, התחתנו עם נוכריות, אך ביקשו להישאר יהודים כביכול.

הרפורמים נגסו ביהדות אירופה המסורתית-דתית בהיקף כולל של כשישה מיליון יהודים עד תרצ"ח (1938).  בכל מקום ביבשת נראתה הרפורמה בצורה שונה עם סגנונות שונים, אך כולם היו בעלי מכנה משותף – הפיכת ההלכה ללא רלוונטית ויצירת חידושים מעוותי מציאות. רעיון השוויון שבאותם ימים קסם לגוים, חלחל גם אל היהודים והרפורמים הרימו על נס את "השוויון" בין גברים לנשים כאשר הם עורכים תפילות משותפות, מאפשרים לנשים לעלות לתורה ולברך, להתעטף בטלית ובתפילין. כאשר מוקד הכוח של הרפורמים הפך להיות יציב מספיק הם החלו בהחדרת הרפורמה גם לארה"ב. מעבר לים הרפורמה הייתה מהירה יותר, קלה יותר והשתלבה היטב עם עקרונות "אמריקה החדשה" שאינה מבוססת על לאום ומחיצות אלא על שוויון וחילוניות.

  לפרק הקודם    לפרק הבא

הפרקים בסדרה:

  • התנועה הרפורמית פרק א: מי ומה אתם
  • התנועה הרפורמית: פרק ב
  • התנועה הרפורמית פרק ג: מי אתם?
  • התנועה הרפורמי פרק ד: בין רפורמה ללאומיות יהודית
  • התנועה הרפורמית פרק ה: השואה גודעת
  • התנועה הרפורמית פרק ו: התנועה ומדינת ישראל
  • התנועה הרפורמית פרק ז: בין רפורמים לחילונים
  • התנועה הרפורמית פרק ח: השפעות התנועה
  • התנועה הרפורמית פרק ט: מי הם הרפורמים היום
  • התנועה הרפורמית פרק י: התנועה הרפורמית בישראל
אוהד שקד-מנדלבוים היסטוריוני: התנועה הרפורמית התנועה הרפורמית ענייני דיומא רפורמים
« פוסט קודם
פוסט הבא »

השארת תגובה

ביטול

ה' חָפֵץ לְמַעַן צִדְקוֹ יַגְדִּיל תּוֹרָה וְיַאְדִּיר

קישורים לתוכן יהודי

  • אתר רציו
  • קול הלשון
  • ארגון ערכים
  • אמונה – ישיבת אשרי האיש
  • הידברות
  • ישיבת נתיבות עולם
אודות אתר

תוכן יהודי כשר למהדרין – מאמרים, פרשת שבוע, השקפה, יהדות, היסטוריה יהודית ועוד

כל הזכויות שמורות לאתר
נבנה ע"י Alefbt | קרדיט תמונות Pixabay
אתר זה משתמש בקובצי cookie כדי לשפר את החוויה שלך. אנו מניחים שאתה בסדר עם זה, אבל אתה יכול לבטל את הצטרפותך אם אתה רוצה.מאשר קרא עוד
מדיניות הפרטיות

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן
פתח סרגל נגישות כלי נגישות

כלי נגישות

  • הגדל טקסטהגדל טקסט
  • הקטן טקסטהקטן טקסט
  • גווני אפורגווני אפור
  • ניגודיות גבוההניגודיות גבוהה
  • ניגודיות הפוכהניגודיות הפוכה
  • רקע בהיררקע בהיר
  • הדגשת קישוריםהדגשת קישורים
  • פונט קריאפונט קריא
  • איפוס איפוס