בס"ד

הכנס

כ״ב באייר תשפ״ה (20.5.25)
יהודי
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
יהודי
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
בטעמי הקרבנות
ראשי » יהדות » ווארטים » מאיר עיניים » בטעמי הקרבנות

בטעמי הקרבנות

הרב מאיר אסטריק ד׳ באדר ב׳ תשע״ו (14.3.16) 21:54

הקדשה: לרפואת אברהם חיים בן יונה

בפרשת השבוע עוסקים אנו בפרטי הקרבת הקרבנות השונים. הרמב"ן (א, ט) עומד על השאלה של טעמי הקרבנות, ומביא את דברי הרמב"ם במורה נבוכים (ג, מו) "כי טעם הקרבנות בעבור שהמצרים והכשדים אשר היו ישראל גרים ותושבים בארצם מעולים, היו עובדים לבקר ולצאן וכו' בעבור כן צוה לשחוט אלה השלשה מינין לשם הנכבד, כדי שיודע כי הדבר שהיו חושבים כי הם בתכלית העבירה הוא אשר יקריבו לבורא ובו יתכפרו הכוונות, כי כן יתרפאו האמונות רעות שהם מדוי הנפש, כי כל מדוה וכל חולי לא יתרפאו כי אם בהפכן".

הרמב"ן יוצא חוצץ כנגד דעה זו, משני טעמים עיקריים, האחד, שאין זה מתקבל על הלב כי הקרבן בא "רק להוציא מלבן של רשעים וטפשי עולם". ועוד, שהקרבנות נתקבלו ע"י השי"ת עוד לפני שהיו יכולים לשמש כמחאה נגד הע"ז.

לפיכך מפרש הרמב"ן שטעם הקרבנות היא התבוננות האדם המקריב בכל מעשה שנעשה בקרבן כאילו הדבר נעשה בו בעצמו, וטעם אחר נותן הרמב"ן בדרך האמת, לפיה יש "סוד נעלם" בקרבנות.

דרכים רבות נאמרו בישוב שיטת הרמב"ם, ונביא למה שכתב הריטב"א בספרו קטן הכמות ורב האיכות בשם "ספר הזכרון" שמטרתו להליץ על הרמב"ם מקושית הרמב"ן.

 

בטרם נביא לדבריו, נקדים ונקשה שהרמב"ם לכאורה סותר משנתו, שלדבריו במורה נבוכים, מתבאר טעם ציווי הקרבנות, אך מאידך בהל' מעילה (פרק ח' הל' ח) מונה הרמב"ם את מעשה הקרבנות כאחד הדברים אשר טעמם לא נודע.

ותירץ הריטב"א לקושיות הרמב"ן, שדברי הרמב"ם במורה "לא נתנו טעם לכלל הקרבן", אלא רק למה התייחדו שור וכשב ועז יותר משאר המינים להקרבה. ואגב, מינים אלה לא שימשו כלל כקרבן לשאר האומות, אלא האומות עבדו להם, ע"כ נבחרו דוקא הם לקרבן כמחאה נגד הע"ז.

 

ובכן, לא בא עצם הקרבן, לדעת המו"נ, "להוציא מלבם של רשעים וטפשי עולם המצרים והכשדים", אלא רק טעם לבחירת מינים אלו, ובפרט מפרטי המצווה סובר הריטב"א שאין בכך כל פגם שהוא אכן בא "להוציא מלבם של רשעים".

אף על מה שהקשה הרמב"ן מבחינה היסטורית, שעוד קודם שעבדו ע"ז, היו הקרבנות לריח ניחו לה', מיישב הריטב"א שלדעת הרמב"ם החלה עבודת ע"ז כבר בימי אנוש וע"כ יכלו לשמש הקרבנות, כבר בעת הקדומה, לריח ניחוח לו יתברך.

 

ולדרך זו מתיישבת היטב הסתירה שבדברי הרמב"ם במורה לדבריו בי"ד החזקה, דמלבד מה שכתב ב"צפנת פענח" [לר' יוסף דיטראני] "ודעתי ברב המורה ז"ל בטעם זה ובטעמים רבים אחרים שכתב במצוות, כי לא מאשר יאמין הוא שהוא עיקר טעם המצווה ההיא, אלא שרצה לתת קצת טעם בהם, עד שאפילו ההמון ידע להשיב בהם את האפיקורוס בדברים שכליים קצת", לדברי הריטב"א הדברים מתיישבים כפשוטם, שבמו"נ לא עסק הרמב"ם בעיקר טעם הקרבנות – שהוא דבר ללא טעם כפי שכתב בי"ד החזקה – אלא מדוע נבחרו ג' מינים אלו דווקא ולא אחרים.

 

פרשת ויקרא רב מאיר אסטריק
« פוסט קודם
פוסט הבא »

השארת תגובה

ביטול

ה' חָפֵץ לְמַעַן צִדְקוֹ יַגְדִּיל תּוֹרָה וְיַאְדִּיר

קישורים לתוכן יהודי

  • אתר רציו
  • קול הלשון
  • ארגון ערכים
  • אמונה – ישיבת אשרי האיש
  • הידברות
  • ישיבת נתיבות עולם
אודות אתר

תוכן יהודי כשר למהדרין – מאמרים, פרשת שבוע, השקפה, יהדות, היסטוריה יהודית ועוד

כל הזכויות שמורות לאתר
נבנה ע"י Alefbt | קרדיט תמונות Pixabay
אתר זה משתמש בקובצי cookie כדי לשפר את החוויה שלך. אנו מניחים שאתה בסדר עם זה, אבל אתה יכול לבטל את הצטרפותך אם אתה רוצה.מאשר קרא עוד
מדיניות הפרטיות

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן
פתח סרגל נגישות כלי נגישות

כלי נגישות

  • הגדל טקסטהגדל טקסט
  • הקטן טקסטהקטן טקסט
  • גווני אפורגווני אפור
  • ניגודיות גבוההניגודיות גבוהה
  • ניגודיות הפוכהניגודיות הפוכה
  • רקע בהיררקע בהיר
  • הדגשת קישוריםהדגשת קישורים
  • פונט קריאפונט קריא
  • איפוס איפוס