הקדשה: לרפואת אברהם חיים בן יונה
אחרי חטא העגל ותפילתו של משה רבינו, משה רבינו מבקש מהקדוש ברוך הוא "הראני נא את כבודך". אומר לו הקדוש ברוך הוא [ל"ג, כ"ג] "וראית את אחורי ופני לא יראו".
שמעתי מאבי מורי שליט"א בשם הגאון ר' אריה לוין זצ"ל הסבר נוסף לפסוק, שלפני שמסתיים המעשה של הקב"ה בשלמותו, אינך יכול להבין את דרכיו. וזו הכוונה "וראית את אחורי", רק אחרי סיום המעשה בשלמותו.
ושמע מהגאון ר' שמעון אשר גולדברג שליט"א ששמע מר' רפאל דוד אויערבאך (אחיו של הגרש"ז זצ"ל) ששמע מאחד מזקני י-ם שאמר לו עד מפי עֵד עַד הרמב"ן, שהרמב"ן בא לבקר תלמיד צעיר שלו שהיה גוסס רח"ל, ואמר לו "אחרי שתמות, תעבור שלבים אילו ואילו, וכשתגיע לשלב מסוים תשאל מדוע היית צריך למות בגיל הזה ואחר כך תודיע לי בחלום". אחרי פטירת התלמיד, הרמב"ן חיכה כמה שבועות אבל התלמיד לא הופיע. אחרי הרבה תפילות הופיע התלמיד בחלום ואמר לו שאחרי פטירתו הכל קרה בדיוק כמו שהרב אמר, שלב שלב. וכששאל אותו הרמב"ן אם בשלב המסוים הוא שאל מדוע קרה מה שקרה, ענה לו התלמיד: "לא שאלתי – בעולם האמת היה כל כך ברור שלא היה מה לשאול.
וכנגד זה, שמעתי שפעם בא אדם לרב שלו ואמר לו שיש לו כמה דברים שהוא לא מבין בהנהגת הבורא, יש לו שאלות על דברים שקורים בעולם. ענה לו הרב, תיזהר, אם יהיו לך יותר מידי שאלות, הקדוש ברוך הוא יקח אותך אליו כדי לענות לך על השאלות…
ודבר זה הוא מוסר השכל עצום בשבילנו, לפעמים אדם לא מבין מדוע קורה לו משהו שנראה לו מאוד רע. עליו לדעת שכל מה שעושה ה', לטובה הוא עושה. לפעמים אחרי כמה זמן, לפעמים אחרי הרבה זמן, אדם מבין למפרע שמה שקרה לו לא היה באמת רע אלא טוב, ולפעמים אדם לא יודע את זה, אבל צריך להאמין שהכל הוא לטובתו. ושמעתי דבר נחמד על כך: כשדופקים בדלת של מישהו ורואים אור דרך העינית, עדיין זה לא מוכיח שיש מישהו בבית, אבל אם רואים פתאום שחור, יודעים שמישהו נמצא מאחורי הדלת ומסתכל על האדם שדופק בדלת. אותו דבר בעולם הזה, כשאדם רואה שהכל אצלו מאיר, זה עדיין לא מוכיח שמסתכלים עליו (בוודאי שהקדוש ברוך הוא גורם לטובה אצל האדם, אבל לא תמיד שם ליבו על כך), אבל כשאדם רואה שחשוך לו, עליו לדעת שבדיוק עכשיו הקדוש ברוך הוא מסתכל עליו…