בס"ד

הכנס

כ״ג באייר תשפ״ה (21.5.25)
יהודי
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
יהודי
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
מהו מנהיג אמיתי?
ראשי » יהדות » ווארטים » ויאמר אליהו » מהו מנהיג אמיתי?

מהו מנהיג אמיתי?

הרב אליהו פורטנוי ו׳ באדר א׳ תשע״ו (15.2.16) 20:35
לעילוי נשמת נירה בת אברהם ת.נ.צ.ב.ה

פרשת השבוע מתחילה במילים "ואתה תצווה את בני ישראל", והשאלה המתבקשת היא מדוע כתוב בלשון "ואתה", ולא כמו בכל מקום שהקב"ה מדבר עם משה רבינו שכתוב "וידבר ה' אל משה".

הגאון מוילנא מיישב זאת, מכיון שבפרשת תצוה נקראת לרוב בשבוע שחל בו (או לפני או אחרי) התאריך ז' באדר – יום פטירתו של משה רבינו, ומכיון שביום זה נלקח מן העולם, לכן בפרשת השבוע הנקרא בזמן זה לא נזכר שמו.

בעל הטורים מתרץ, שמכיוון שאחרי שבני ישראל חטאו בעגל, ביקש משה רבינו מהקב"ה שימחל לבני ישראל על עוון חמור זה, והוסיף משה רבינו בתפילתו "ואם אין מחני נא מספרך אשר כתבת", והיינו, שאם הקב"ה לא יסלח לעם ישראל, מבקש משה רבינו שהקב"ה ימחק אותו מספר התורה. אמנם לבסוף הקב"ה סלח לעם ישראל, אבל כותב בעל הטורים שכיון שקללת חכם אפילו לחינם היא באה, לכן נמחה שמו של משה מפרשת תצווה. וכבר ביארו המפרשים מדוע דווקא פרשת תצוה: מכיוון שמשה רבינו אמר "מחני נא מספרך" – והיינו ספר כ' – פרשת תצוה שהיא הפרשה העשרים בתורה, ולכן שמו של משה רבינו "נמחקה" מהפרשה הזאת.

הדבר שרואים אנו מעניין זה, הוא, כיצד משה רבינו מוכן להקריב מעצמו בשביל העם. משה רבינו מוכן ששמו לא יוזכר בכלל בספר התורה, אשר מי כמשה רבינו יודע את ערכה וקדושתה של כל אות ומילה בספר התורה, וכמו שלבסוף קרה שבפרשה אחת שמו של משה רבינו לא מוזכר, אם הקב"ה לא יסלח לעם ישראל. עד כדי כך אכפת למשה רבינו מהעם שהוא המנהיג שלו.

לעומת זאת, מוצאים אנו בהפטרה – פרשת זכור, שכששמואל אמר לשאול שיילחם בעמלק, מצווה שמואל את שאול שיכה את עמלק ולא יחמול עליו "מאיש עד אשה מעולל ועד יונק משור ועד שה מגמל ועד חמור". שאול אכן נלחם בעמלק, אך את אגג מלך עמלק הוא לקח בשבי, וכן לקחו שאול והעם את מיטב הצאן והבקר.

כששמואל מגיע אל שאול לאחר שהקב"ה נגלה אליו בחלום על כך ששאול לא קיים את רצונו, עונה שאול "הקימותי את דבר ה'". וכששואל אותו שמואל "ומה קול הזה באזני וקול הבקר אשר אנכי שומע", אומר שאול "מעמלקי הביאום אשר חמל העם על מיטב הצאן וגו'". גם אחרי ששמואל מוכיח את שאול, שוב אומר שאול "ויקח העם מהשלל צאן ובקר וגו'".

דבר זה הוא ההיפך הגמור ממה שראינו אצל משה רבינו, במקום להיות לעזרת העם, אומר שאול לשמואל, שכל מה שהוא לא קיים את רצון ה' זה בגלל שהעם רצה לקחת את הצאן והבקר.

דבר זה מוצאים אנו שוב אצל שאול [שמואל א' פרק י"ג] שהלך להילחם בפלישתים, ולא חיכה עד ששמואל יבוא אלא העלה את העולות לבד. שואל אותו שמואל "מה עשית", עונה לו שאול "כי ראיתי כי נפץ העם מעלי ואתה לא באת". גם כאן אומר שאול לשמואל שבגלל שהוא פחד שהעם יברח לו, הוא הקריב את העולה ולא חיכה לו.

זה ההבדל בין המנהיגות של משה רבינו שהיה מוכן למסור נפשו עבור הצלת עמו, לבין שאול המלך שהאשים את העם בדברים שהוא עשה.

—

ובימים אלו של בחירות שמלאות בלשון הרע, רכילות ושנאה, ראוי לשמוע בין השורות מי מבקש לשמור על העם ומי מבקש לקרוע אותו והופך את העם לעלה דפנה שלו.

 

פרשת תצווה רב אליהו פורטנוי
« פוסט קודם
פוסט הבא »

השארת תגובה

ביטול

ה' חָפֵץ לְמַעַן צִדְקוֹ יַגְדִּיל תּוֹרָה וְיַאְדִּיר

קישורים לתוכן יהודי

  • אתר רציו
  • קול הלשון
  • ארגון ערכים
  • אמונה – ישיבת אשרי האיש
  • הידברות
  • ישיבת נתיבות עולם
אודות אתר

תוכן יהודי כשר למהדרין – מאמרים, פרשת שבוע, השקפה, יהדות, היסטוריה יהודית ועוד

כל הזכויות שמורות לאתר
נבנה ע"י Alefbt | קרדיט תמונות Pixabay
אתר זה משתמש בקובצי cookie כדי לשפר את החוויה שלך. אנו מניחים שאתה בסדר עם זה, אבל אתה יכול לבטל את הצטרפותך אם אתה רוצה.מאשר קרא עוד
מדיניות הפרטיות

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן
פתח סרגל נגישות כלי נגישות

כלי נגישות

  • הגדל טקסטהגדל טקסט
  • הקטן טקסטהקטן טקסט
  • גווני אפורגווני אפור
  • ניגודיות גבוההניגודיות גבוהה
  • ניגודיות הפוכהניגודיות הפוכה
  • רקע בהיררקע בהיר
  • הדגשת קישוריםהדגשת קישורים
  • פונט קריאפונט קריא
  • איפוס איפוס