בס"ד

הכנס

כ״ג באייר תשפ״ה (21.5.25)
יהודי
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
יהודי
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
מדברים אלי
ראשי » יהדות » ווארטים » והאיש משה » מדברים אלי

מדברים אלי

הרב משה שינפלד ט״ו בשבט תשע״ו (25.1.16) 18:56

הקדשה: לרפואת אברהם חיים בן יונה

נדמיין לעצמנו, שלשכת נשיא מדינה מפורסמת, מודיעה על נאום לאומה שיימסר מפי הנשיא בעוד כחודש וחצי. ביום המיועד, כל כלי התקשורת עומדים הכן, והם ממתינים בציפייה דרוכה להעביר את דבר הנשיא לאומה הנרגשת. והנה, עולה הנשיא על דוכן הנואמים היוקרתי, כולם עוצרים את נשימתם, והנה הוא מכריז: "לא תרצח!".

האם אנשי אותה אומה לא היו חשים פגועים ונעלבים? האם הם לא היו חשים שמזלזלים בכבודם? זה מה שיש לנשיא לומר במעמד רב רושם שכזה?

עוד לפני תהליך הגאולה, הודיע אלוקים למשה: "בְּהוֹצִיאֲךָ אֶת הָעָם מִמִּצְרַיִם, תַּעַבְדוּן אֶת הָאֱלֹהִים עַל הָהָר הַזֶּה" (שמות ג, יב). בני ישראל ידעו, שמעמד הר סיני הוא תכלית יציאת מצרים, והם התכוננו רבות לקראתו. הם ספרו חמישים יום כדי לקבל את התורה, טיהרו עצמם, כבסו בגדיהם והתרגשו לקראתו. ואכן, המעמד בו נאמרו עשרת הדברות, היה מעמד נבואי רב רושם ועוצמתי מאוד.

האם מתאים היה לומר במעמד רב רושם שכזה את האיסור "לא תרצח"? הרי לכאורה זהו איסור כל כך "פשוט", שלא צריך לצוות עליו מתוך מעמד אדיר שכזה. הלא כן?

כשסוקרים את עשרת הדברות, כל אחד חושב לעצמו, שהדיבר שהכי "לא מדבר" והכי לא שייך אליי, הוא "לא תרצח". מה, שאני ארצח?

האומנם? הבה ונבדוק.

אחרי שהפרשה מתארת את מעמד הר סיני, היא מסיימת עם שלוש מצוות, המייצגות את שלוש העבירות העיקריות החותרות תחת יחסנו אל השם – עבודה זרה, שפיכות דמים וגילוי עריות. בין אדם למקום (עבודה זרה), בין אדם לחברו (שפיכות דמים), בין אדם לעצמו (גילוי עריות).                       המשך בעמוד 3>>

המצווה הקשורה לשפיכות דמים היא זו: "וְאִם מִזְבַּח אֲבָנִים תַּעֲשֶׂה לִּי, לֹא תִבְנֶה אֶתְהֶן גָּזִית, כִּי חַרְבְּךָ הֵנַפְתָּ עָלֶיהָ וַתְּחַלְלֶהָ" (שמות כ, כב).

פסוק זה, אוסר לבנות את המזבח באמצעות ברזל. ההלכה היהודית קובעת, שכל אבן שנגע בה ברזל, אף על פי שהאבן נשארה שלמה, היא פסולה למזבח. מדוע? הפסוק עצמו כותב את הסיבה: "כי חרבך הנפת עליה, ותחלליה". כלומר, "הברזל נברא לקצר ימיו של אדם, והמזבח נברא להאריך ימיו של אדם, אין זה בדין (אין זה ראוי) שיונף המקצר על המאריך" (משנה מסכת מדות, ג, ד, מובא ברש"י).

מדהים. כשאתה הולך לבנות מזבח, המאריך ימיו של אדם (על ידי הקרבנות, המכפרים על חטאיו), וברצונך לסתת אבנים למזבח, לא תניף עליו ברזל. לא מדובר דווקא בחרב, גרזן או סכין. כל סוגי הברזל. מדוע? משום שבאותו חומר, באותה מתכת, ניתן גם לעצב חרב, ובחרב אפשר להרוג בן אדם. אפשרות זו, פוסלת את השימוש בברזל לבניית המזבח (נכון שניתן להרוג גם באמצעות אבן, אולם אין ספק שברזל הוא יותר קטלני – רש"י במדבר, לה, טז).

יש כאן נגיעה, "זיז" כל שהוא של איסור "לא תרצח". המזבח לא מסוגל "לדור בכפיפה אחת" עם ברזל.

כעת נבין טוב יותר את המשפט הבא: "כל המלבין פני חברו ברבים, כאילו שופך דמים" (בבא מציעא, נח ע"ב). זוהי השקפת התורה – הלבנת פנים, יש בה משום רציחה. כשהתורה מצווה "לא תרצח", היא מבקשת להתרחק עד הקצה האחרון של רציחה, ששום ברזל לא יונף על "מזבח האדם", אפילו לא מחט.

רש"י על פסוק זה מביא את דברי המדרש: "ומה אבנים שאינם רואות ולא שומעות ולא מדברות, על ידי שמטילות שלום אמרה תורה לא תניף עליהם ברזל, המטיל שלום בין איש לאשתו, בין משפחה למשפחה, בין אדם לחבירו, על אחת כמה וכמה שלא תבואהו פורענות". אם הבורא מגן על אבנים מפני ברזל משחית, וודאי שהוא יגן מפני צער ויגון על כל אדם המטיל שלום בעולם.

מישהו יכול לומר שהדיבר "לא תרצח" אינו רלוונטי עבורו?

 

פרשת יתרו רב משה שינפלד
« פוסט קודם
פוסט הבא »

השארת תגובה

ביטול

ה' חָפֵץ לְמַעַן צִדְקוֹ יַגְדִּיל תּוֹרָה וְיַאְדִּיר

קישורים לתוכן יהודי

  • אתר רציו
  • קול הלשון
  • ארגון ערכים
  • אמונה – ישיבת אשרי האיש
  • הידברות
  • ישיבת נתיבות עולם
אודות אתר

תוכן יהודי כשר למהדרין – מאמרים, פרשת שבוע, השקפה, יהדות, היסטוריה יהודית ועוד

כל הזכויות שמורות לאתר
נבנה ע"י Alefbt | קרדיט תמונות Pixabay
אתר זה משתמש בקובצי cookie כדי לשפר את החוויה שלך. אנו מניחים שאתה בסדר עם זה, אבל אתה יכול לבטל את הצטרפותך אם אתה רוצה.מאשר קרא עוד
מדיניות הפרטיות

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן
פתח סרגל נגישות כלי נגישות

כלי נגישות

  • הגדל טקסטהגדל טקסט
  • הקטן טקסטהקטן טקסט
  • גווני אפורגווני אפור
  • ניגודיות גבוההניגודיות גבוהה
  • ניגודיות הפוכהניגודיות הפוכה
  • רקע בהיררקע בהיר
  • הדגשת קישוריםהדגשת קישורים
  • פונט קריאפונט קריא
  • איפוס איפוס