בס"ד

הכנס

כ״ג באייר תשפ״ה (21.5.25)
יהודי
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
יהודי
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
מן הבוקר עד הערב
ראשי » יהדות » ווארטים » מאיר עיניים » מן הבוקר עד הערב

מן הבוקר עד הערב

הרב מאיר אסטריק י״ד בשבט תשע״ו (24.1.16) 20:51

הקדשה: לרפואת דלקה בת רבקה

"ויהי ממחרת וישב משה לשפוט וגו' ויעמוד העם על משה מן הבוקר עד הערב" (יח, יג).

וכתב רש"י "מן הבוקר עד הערב" – אפשר לומר כן, אלא כל דיין שדן דין אמת לאמיתו אפילו שעה אחת, מעלה עליו הכתוב כאילו עוסק בתורה כל היום וגו'".

ויש לעיין, שמפורש ברש"י שמשה לא דן כל היום, וממנו הלימוד לכל דיין, ואפשר ששפט "שעה אחת" כלשון רש"י. וא"כ מהי טענת יתרו "נבול תיבול וגו" (להלן פ' יח), והלא בשעה אחת אין בכך כל "נבילה".

עוד יש להבין מה שאומר לו יתרו (להלן פסוק יח) "מדוע אתה יושב לבדך וכל העם ניצב עליך מן בוקר עד ערב". שממה נפשך, אם ידע שלא דן כל היום מדוע אומר כן, ואם לא ידע, וחשב [כפשוטו] שדן מהבוקר עד הערב ולכן טען שמשה יכול ליבול, א"כ שמשה יענה לו שאיני דן כל היום ממש. ומדוע עונהו (בפסוק טו) "כי יבוא אלי" וגו', שזו תשובה בעניין אחר.

ואף תשובת משה "כי יהיה להם וגו' ושפטתי בין איש לרעהו" טעונה ביאור, שאיזה נתינת טעם יש בכך מדוע הוא שופט לבדו, ובפרט לפי מה שפירש רש"י (פסוק יד) שטען לו יתרו מדוע העם עומד ואתה יושב, שמה תשובה היא זו.

והנראה בזה, שהנה כתב רש"י "אפשר לומר כן" (שדן כל היום) – ולכאורה מדוע לא, אך כיוון שמשה התעסק בעוד עניינים נצרכים, וכמו שכתב בשפתי חיים שהיה לו לצוות על המשכן, א"כ בוודאי לא ישב כפשוטו כל היום אלא בכל זמן פנוי שהיה לו, ופעמים הייתה לו רק שעה אחת.

אכן, העם עליו מהבוקר עד הערב כפשוטו, כי הוא המתין למשה עד שיתפנה, ומה שטען יתרו שהעם עומד ואתה יושב, לא על זמן המשפט טען כן, שכך ראוי לנהוג, כדי שהדיין יהיה מיושב בדעתו, והעדים לא יהיו נינוחים לשקר, אלא טענתו הייתה על זמן המתנתם, מדוע ממתינים כה הרבה זמן.

ומה שאמר לו "נבול תבול", אין הכוונה שמשה ינבול פיזית שלפי האמור, משה רבינו לא דן אלא שעה אחת, אלא כפי שמבואר במכילתא שמלכותו של משה וכוח ממשלתו בעם – ינבול, מחמת שהעם צריך להמתין כה הרבה בשביל הדין.

ונמצא ששתי הטענות שטען לו יתרו – מדוע דן יחידי, ושהעם עומד – אחת היא, שעל ידי שדן יחידי, נמצא העם עומד וממתין כה הרבה.

ועל כך עונה משה, כי יבוא העם, ועַם הוא הרשעים שבעם הערב רב (יעויין ספרי במדבר יא א ועוד), ומבואר במדרשים שהתובעים היו הגרים שנסתפחו לעם ישראל וערערו על ביזת מצרים, ומבואר בבבא בתרא (מג, א) דבטענה בעניין השייך לבני העיר אין דנין בדייני אותה העיר, שנגועים הם בדבר, ופסולים לדון. ומבואר במדרש רבה ר"פ בשלח דמשה הוא היחיד שלא נתעסק בביזת מצרים אלא בארונו של יוסף, ולפי"ז היחיד בעם ישראל היכול לדון בביזת מצרים – שאינו נוגע בדבר – הוא משה.

ובכך מתורץ מה שטען יתרו – מדוע דן יחידי, כי אין אחר שיכול לדון, וממילא נופלת הקושיא מדוע כל העם עומד וכו', שמחמת שאין מי שידון, ולמשה רבינו עניינים נוספים, ממילא מוכרחת מציאות זו שהעם ימתין.

 

פרשת יתרו רב מאיר אסטריק
« פוסט קודם
פוסט הבא »

השארת תגובה

ביטול

ה' חָפֵץ לְמַעַן צִדְקוֹ יַגְדִּיל תּוֹרָה וְיַאְדִּיר

קישורים לתוכן יהודי

  • אתר רציו
  • קול הלשון
  • ארגון ערכים
  • אמונה – ישיבת אשרי האיש
  • הידברות
  • ישיבת נתיבות עולם
אודות אתר

תוכן יהודי כשר למהדרין – מאמרים, פרשת שבוע, השקפה, יהדות, היסטוריה יהודית ועוד

כל הזכויות שמורות לאתר
נבנה ע"י Alefbt | קרדיט תמונות Pixabay
אתר זה משתמש בקובצי cookie כדי לשפר את החוויה שלך. אנו מניחים שאתה בסדר עם זה, אבל אתה יכול לבטל את הצטרפותך אם אתה רוצה.מאשר קרא עוד
מדיניות הפרטיות

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן
פתח סרגל נגישות כלי נגישות

כלי נגישות

  • הגדל טקסטהגדל טקסט
  • הקטן טקסטהקטן טקסט
  • גווני אפורגווני אפור
  • ניגודיות גבוההניגודיות גבוהה
  • ניגודיות הפוכהניגודיות הפוכה
  • רקע בהיררקע בהיר
  • הדגשת קישוריםהדגשת קישורים
  • פונט קריאפונט קריא
  • איפוס איפוס