הקדשה: שלום בן גילה לרפואה שלימה
כתוב בספרים הקדושים שבימים שלפני בוא המשיח המצב יהיה כדוגמת חבל שאוחזים בו משני צדיו ומסובבים אותו, והאנשים יהיו אמורים לאחוז בו. אדם שיחזיק בכל כוחו חזק בחבל הרי שיישאר וישרוד. מי שלא יחזיק בכל הכוח, תתרופף אחיזתו והוא ייפול וייזרק.
כוונת הדברים שבעת הזו יהיה צורך להתאמץ מאוד בהחזקת החבל, דבר שיאפשר להישאר קרוב ונאמן להקב"ה.
נראה שהדברים נאמרים כבר לדור שלנו. דור של ניסיונות לא פשוטים המחייבים להתאמץ מאוד כדי להחזיק מבחינה רוחנית, עד לכדי מסירות נפש. אפשר שהמצב הוא כזה, כדי לברור מי הוא אכן ירא שמיים אמיתי. בתקופה שלפני בוא המשיח, הקב"ה רוצה לבדוק אותנו מי הוא אכן שומר בכל נפשו את התורה והמצוות, ומי שנאמן להקב"ה בכל ליבו – הוא ירא שמיים!
הדברים אמורים גם בהתמודדותנו של הציבור והיחיד מול הניסיונות שמביאים עלינו מכשירי הטכנולוגיה. המאמץ הנצרך להתמודד באומץ ובנחרצות מול הקשיים שמביאים עלינו המכשירים הללו.
מה יעשה מקום עבודה דתי, אשר זקוק לצורך עבודתו לשירותי האינטרנט, הטוען שאינו יכול לתפקד אם המכשיר אינו פתוח ופרוץ. אם יהיה חשוף אף בחלקו, לא יוכל לבצע את הנצרך לו. כתוצאה מכך עובדי המקום עלולים להיות חשופים לתכנים ולכל הנמצא שם.
הניסיון הוא קשה וההתלבטות היא לא פשוטה. אך כאן היא שעת המבחן שלנו. אם גדולי ישראל אומרים שלהיות בקרבת אינטרנט שאינו חסום מהווה כעין איסור יחוד, הרי שמקום עבודה זה מצוי בקושי גדול. לא יעלה על הדעת שמקום עבודה של שומרי תורה ומצוות יעביד אנשים כשהם עוברים על איסור יחוד. א"כ אם עבודה עם מכשירים אלה מהווה כעין איסור כזה, יש צורך לבדוק היטב כיצד לפעול. נחוצה שאלת חכם ודעת תורה כדי שח"ו לא לעבור על עבירות קשות מעין אלה, שלא יצא שכרו בהפסדו בעבודה זו.
כך הם גם הדברים כאשר איש או אישה עובדים במקום כלשהו ובמסגרת עבודתם יכולים להיות חשופים לתכנים אסורים. כאשר אפשרויות של תקלות ואיסורים חמורים יכולים להיות בעת העבודה עם המכשירים הבעייתיים. גם טיעון של צורך בפרנסה לא יכול להתקבל במקרה כזה. שהרי אם ידרשו מעובד ירא ה' לעסוק בגניבה לצורך עבודתו, ודאי שלא ימשיך לעבוד במקום עבודה זה. אם אכן בעוון גניבה לא יישאר שם, באפשרות לעבור עבירות חמורות של יהרג ואל יעבור וכי כן ימשיך לעבוד במקום ההוא? ברור שאין להמשיך לעבוד במצב זה בלא לשאול שאלת חכם ובלי לברר היטב את דעת תורה על המשך ההימצאות במקום זה.
כאן אנו נתקלים בניסיונות קשים מאוד. עד לכדי אפשרות של עזיבת מקום העבודה, אם ישנו איסור בכך ואם ההלכה לא מאפשרת להמשיך בעבודה זו. לעשות צעד כזה הוא ניסיון גדול. כאן נמדדת יראת השמיים האמיתית של האדם המוכן לאבד את מקום עבודתו בשביל שמירת התורה ומצוותיה. זהו אדם המבין שבאנו לעולם לא לצורך פרנסה וכסף אלא המטרה היא לעבוד את ה' אלוקיך בכל לבבך ובכל נפשך ובכל מאודך – אפילו נוטל את ממונך!
מי הוא הירא שמיים האמיתי אשר שורד את הניסיונות, אשר לא תמיד קלים הם, זהו מי שמחזיק בחבל בכל כוחו. למרות שקשה לאחוז בו, כאשר הוא נמצא בתנועה ובזעזועים קשים, אך האדם הנחרץ להמשיך ולאחוז בחבל בכל מצב יוכל לעמוד במשימה. הוא יחזיק מעמד ויישאר במצב הרוחני שלו. מהו החבל שצריך כל-כך לאחוז בו בעת הזו? זוהי השמיעה המוחלטת לגדולי ישראל בכל אשר יאמרו, בלא לנטות ימין ושמאל. גם כאשר קשה לבצע את הוראותיהם וישנן התמודדויות לא פשוטות, עושים ככל אשר יאמרו לנו.
משמעת מוחלטת לגדולי הדור זהו חבל ההצלה היחיד בעת הימים של עקבתא דמשיחא כדי להישאר מחובר להקב"ה. להיות ירא שמיים אמיתי ללא סטיות, פשרות והתחכמויות. אשר יאחז בחבל זה, יגיע ליעד הנכון אליו אנו שואפים כל הימים על הארץ הזו.
המאמר הוצג בפני מורינו הרה"ג א.י. הכהן רובין והורה לפרסמו.