בס"ד

הכנס

י״ח באייר תשפ״ה (16.5.25)
יהודי
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
יהודי
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
למה היה צריך את שתי המכות האחרונות במצרים?
ראשי » יהדות » ווארטים » ויאמר אליהו » למה היה צריך את שתי המכות האחרונות במצרים?

למה היה צריך את שתי המכות האחרונות במצרים?

הרב אליהו פורטנוי כ״ט בטבת תשע״ו (10.1.16) 21:55

הקדשה: לרפואת דלקה בת רבקה

בין מכת חושך למכת בכורות, אומר הקב"ה למשה רבנו שהוא ייתן עוד מכה אחת לפרעה, ואח"כ ישלח את בני ישראל.

מוסיף הקב"ה ואומר למשה "כשלחו כלה גרש יגרש אתכם מזה". בפשטות כוונת הכתוב, שאחרי שפרעה יקבל את המכה האחרונה – מכת בכורות, הוא יגרש את עם ישראל ממצרים. אך צריך להבין מה הכוונה במילה "כשלחו"?

מבאר הספורנו – הקב"ה אומר למשה רבינו: באותו צורה שפרעה שילח אתכם מביתו, כמו שכתוב "ויגרש אותם מאת פני פרעה", באותו אופן יגרש את עם ישראל ממצרים. ויותר מזה, בהתחלה הוא גירש רק את משה ואת אהרון, אבל אח"כ הוא יגרש את כל עם ישראל ממצרים.

מוסיף הספרונו יסוד מבהיל בהנהגת הקב"ה: "כי אמנם זו מידת צדקו של הקדוש ברוך הוא, כשיתעקש אדם מעשות הראוי לבלתי עשות רצון קונו, יעשה מה שברח ממנו בצרה ויגון, ולא לרצון יהיה לו". והיינו, שמידת הצדק של הקב"ה, הוא שאדם צריך לעשות כל מה שהקב"ה מצווה עליו ורוצה שהוא יעשה, אך אם אדם לא עושה את זה מרצונו, הוא יצטרך לעשות זאת לבסוף על כורחו ובצורה שתציק לו.

וזה מה שקרה עם פרעה – הקב"ה אמר לו בהתחלה שיוציא את בני ישראל ממצרים והוא לא רצה, וגרוע מכך, הוא גירש את משה ואת אהרון מביתו. וסופו היה שהוא גירש את כל עם ישראל, אבל מארץ מצרים ועוד יצא בנזק של כל עשרת המכות.

הספורנו מביא דוגמאות לדבריו: בקללות שבפרשת כי תבוא כתוב "תחת אשר לא עבדת את ה' אלוקיך בשמחה". גם שם רואים את העניין הזה, בני ישראל צריכים לעבוד את הקב"ה בשמחה, ובגלל שלא עשו זאת, נאלצו לעבוד אותו ולהתפלל אליו מתוך הצרות שקרו להם אצל הגויים, וכן מה שכתוב במשנה באבות [פרק ד' משנה ט']: "כל המבטל את התורה מעושר סופו לבטלו מעוני", שמכיוון שאדם עבר על רצון ה' וביטל תורה כשהייתה לו אפשרות לקיימה כשהוא עשיר, סופו לבטל תורה אבל כשהוא עני.

ונראה להוסיף, שדבר זה מתקשר גם לתחילת הגלות – ירידת יעקב למצרים. הגמרא במסכת שבת [פ"ט:] אומרת, ראוי היה יעקב אבינו לירד למצרים בשלשלאות של ברזל,  אלא שזכותו גרמה לו. רואים פה, שאם יעקב אבינו לא היה יורד למצרים כשיוסף ביקש ממנו לרדת, אז מכיון שנגזר עליו לרדת למצרים, סופו היה לרדת לשם בשלשלאות של ברזל.

עלינו ללמוד מכך לקיים רצונו של הקב"ה, מכיוון שאין אפשרות להתחמק ממה שמצווה עלינו לעשות, ומוטב שעה אחת קודם כשיש בידינו את הבחירה כיצד לעשות את המעשה בצורה בטובה והנוחה לנו.

 

פרשת בא רב אליהו פורטנוי
« פוסט קודם
פוסט הבא »

השארת תגובה

ביטול

ה' חָפֵץ לְמַעַן צִדְקוֹ יַגְדִּיל תּוֹרָה וְיַאְדִּיר

קישורים לתוכן יהודי

  • אתר רציו
  • קול הלשון
  • ארגון ערכים
  • אמונה – ישיבת אשרי האיש
  • הידברות
  • ישיבת נתיבות עולם
אודות אתר

תוכן יהודי כשר למהדרין – מאמרים, פרשת שבוע, השקפה, יהדות, היסטוריה יהודית ועוד

כל הזכויות שמורות לאתר
נבנה ע"י Alefbt | קרדיט תמונות Pixabay
אתר זה משתמש בקובצי cookie כדי לשפר את החוויה שלך. אנו מניחים שאתה בסדר עם זה, אבל אתה יכול לבטל את הצטרפותך אם אתה רוצה.מאשר קרא עוד
מדיניות הפרטיות

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן
פתח סרגל נגישות כלי נגישות

כלי נגישות

  • הגדל טקסטהגדל טקסט
  • הקטן טקסטהקטן טקסט
  • גווני אפורגווני אפור
  • ניגודיות גבוההניגודיות גבוהה
  • ניגודיות הפוכהניגודיות הפוכה
  • רקע בהיררקע בהיר
  • הדגשת קישוריםהדגשת קישורים
  • פונט קריאפונט קריא
  • איפוס איפוס