בס"ד

הכנס

כ״ג באייר תשפ״ה (21.5.25)
יהודי
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
יהודי
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
אהבת ה' ויראת אלוקים
ראשי » יהדות » ווארטים » ויאמר אליהו » אהבת ה' ויראת אלוקים

אהבת ה' ויראת אלוקים

הרב אליהו פורטנוי כ״ב בטבת תשע״ו (3.1.16) 10:10

הקדשה: לרפואת דלקה בת רבקה

בסוף הפרשה, כשפרעה קורא למשה רבנו ומבקש ממנו שיתפלל לה' שיפסיק את מכת הברד, אומר לו משה רבנו "ואתה ועבדיך ידעתי כי טרם תיראון מפני ה' אלוקים".

ויש להבין מדוע השתמש משה עם שני השמות של הקב"ה "ה'" ו"אלוקים", ומדוע לא אמר "ידעתי כי טרם תיראון מפני ה'".

אלא הביאור בדברי משה רבנו, הוא, שאמר לפרעה שכל היראה והפחד שלו ושל עבדיו, אינם יראת ה', אלא הם מפחדים מהמכות שהם מקבלים, ולכן בכל פעם שהמכה מסתיימת הם חוזרים לסורם, כי אם הם היו באמת מפחדים מה', הם היו מיד משלחים את בני ישראל.

ויותר מזה אומר להם משה רבנו, שהעובד את ה' מיראה ומפחד מעונשיו, אין בזה חיסרון כל כך גדול אם האדם מאמין באלוקים. אך כשהאדם לא מאמין באלוקים ומפחד רק מהעונשים ולא מעצם רוממותו של ה', זה אפילו לא נקרא שהוא עובד את ה' מיראה, כי אין לו כלל אמונה באלוקים.

מה שאין כן מי שמאמין באלוקים ועובד אותו, אפילו שכל מה שהוא נשמר מלחטוא זה רק בגלל יראת העונש ולא יראת הרוממות, זה גם מעלה, כיוון שהוא מכיר בה' שאין בלתו, והדרך שלו להילחם ביצר הוא על ידי יראת העונש.

ולכן, פרעה ועבדיו, שלא רק שלא מפחדים מהקב"ה אלא רק מהמכות שהם קיבלו, אלא בנוסף לכך הם לא מאמינים באלוקים, זה כבר חיסרון עצום בכל צורת החשיבה שלהם, וברור למשה רבנו שגם לאחר שמכת ברד תיפסק, פרעה ועבדיו לא יחזרו בהם.

וזה דבר שעלינו להשריש בתוכנו: אמנם ההשגה הגדולה והמעולה היא עבודת ה' מאהבה, אך גם עבודת ה' מיראה זוהי גם מעלה בעבודת ה', אך על האדם לדעת שאל לו לפחד אך ורק מעונשיו של הקב"ה אלא מעצם רוממותו של הבורא יתברך, וכמובן שזה יחזק אצלו את האמונה בה', ועצם האמונה שלו בקב"ה יזרזו ביראת ה' ולאט לאט יעלה מעלה בעבודת ה' ויזכה לעבוד את ה' מתוך אהבה וכך יזכה לשוב בתשובה שלימה ואמיתית.

 

פרשת וארא רב אליהו פורטנוי
« פוסט קודם
פוסט הבא »

השארת תגובה

ביטול

ה' חָפֵץ לְמַעַן צִדְקוֹ יַגְדִּיל תּוֹרָה וְיַאְדִּיר

קישורים לתוכן יהודי

  • אתר רציו
  • קול הלשון
  • ארגון ערכים
  • אמונה – ישיבת אשרי האיש
  • הידברות
  • ישיבת נתיבות עולם
אודות אתר

תוכן יהודי כשר למהדרין – מאמרים, פרשת שבוע, השקפה, יהדות, היסטוריה יהודית ועוד

כל הזכויות שמורות לאתר
נבנה ע"י Alefbt | קרדיט תמונות Pixabay
אתר זה משתמש בקובצי cookie כדי לשפר את החוויה שלך. אנו מניחים שאתה בסדר עם זה, אבל אתה יכול לבטל את הצטרפותך אם אתה רוצה.מאשר קרא עוד
מדיניות הפרטיות

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן
פתח סרגל נגישות כלי נגישות

כלי נגישות

  • הגדל טקסטהגדל טקסט
  • הקטן טקסטהקטן טקסט
  • גווני אפורגווני אפור
  • ניגודיות גבוההניגודיות גבוהה
  • ניגודיות הפוכהניגודיות הפוכה
  • רקע בהיררקע בהיר
  • הדגשת קישוריםהדגשת קישורים
  • פונט קריאפונט קריא
  • איפוס איפוס