בס"ד

הכנס

כ״ג באייר תשפ״ה (21.5.25)
יהודי
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
יהודי
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
יששכר משול לחמור
ראשי » יהדות » ווארטים » והאיש משה » יששכר משול לחמור

יששכר משול לחמור

הרב משה שינפלד ט׳ בטבת תשע״ו (21.12.15) 21:33

לעילוי נשמת הרב נתן דוד בן חיה שרה אסתר ת.נ.צ.ב.ה

יעקב ממשיך לאפיין כל אחד מילדיו, ובקווים קצרים הוא מצייר את תרומתו הייחודית של כל אחד מהם לעם היהודי ההולך ומתהווה. את זבולון רואה יעקב כאיש מסחר הנודד לצורכי  מסחרו, ואינו מצוי רק באוהלה של תורה. לעומתו יששכר נוטל על עצמו את המשא הרוחני, עוסק בתורה, ומשמר את אוצרות הרוח של האומה. חכמינו מתארים שהייתה עסקה הדדית – 'חלוקת עבודה' מוסכמת ביניהם, תפקידו של יששכר לעסוק בתורה, ואילו זבולון, הסוחר, אחראי  לפרנס את יששכר ולזונו. גם זבולון מרוויח מהעסקה, שכר תלמודו של יששכר מחולק שווה בשווה עם זבולון (מדרש תנחומא, יא).

כאשר משה רבנו נפרד מעם ישראל לפני כניסתם לארץ ישראל, הוא עושה כפי שעשה יעקב, הוא מברך כל שבט ושבט בנפרד. לזבולון ויששכר הוא אומר דברים דומים למה שאמר יעקב "שְׂמַח זְבוּלֻן בְּצֵאתֶךָ וְיִשָּׂשכָר בְּאֹהָלֶיךָ" (דברים לג, יח). העובדה שמשה כולל בברכה אחת את יששכר וזבולון מעידה על שותפות מלאה ביניהם, הודות לעסקה ההדדית.

כך מתאר זאת רבי שמשון רפאל הירש: "משה כולל את יששכר וזבולון בברכה אחת. השותפות בברכה תלויה בכך, שהם פועלים בעצה אחת כאחים וכשכנים, ומשניהם יוצאת השפעה רוחנית ומוסרית על עמי הנכר הבאים עמם במגע במסגרת המסחר העולמי. זבולון מפליג בים לצרכי מסחר, והוא מסייע ברכושו לשבט האח השוקד בנווהו על נכסי הרוח, והלה גומל לו על ידי שהוא חולק לו מהישגיו הרוחניים. יששכר נוטל חלק ברווח היושר וההגינות שזבולון מפתח במסחרו, וזבולון נוטל חלק ברווחה ובהרחבת הדעת המקיפה במשכנות יששכר את עבודתו הרוחנית".

הפסיפס מושלם רק עם שילוב נכון של שניהם, שהרי אי אפשר לזה להתקיים בלא זה – "אם אין קמח אין תורה, ואם אין תורה אין קמח" (אבות, פרק ג).

השותפות נאמנה, חיונית ומוצלחת, אך למרות זאת רומז יעקב בין המילים אודות השוני המהותי הקיים בין אדם שעיסוקו בממון לבין אדם שעיסוקו בענייני רוח. עומד על כך ה'כלי יקר' בביאורו לתורה. נביא את דבריו.

זבולון נמצא בפיזור נפש. הוא, ביתו וסחורתו, מפוזרים ומפורדים זה מזה. נתבונן בדבריו של יעקב –  "זְבוּלֻן לְחוֹף יַמִּים יִשְׁכֹּן" – משכן ביתו של זבולון יהיה בחוף ימים, "וְהוּא" – זבולון עצמו, "לְחוֹף אֳנִיֹּת", הוא יהיה בדרך או באוניה בלב ים, "וְיַרְכָתוֹ" – הסחורה שלו, ("ירכתו" זו סחורתו וממונו, שמעמידה את האדם ביציבות כלכלית, כמו ה'ירך' שמעמידה את האדם על רגליו) במקום אחר לגמרי – צידון. (צידון הייתה עיר מרכזית בסחר האזורי כמו שאומר הנביא ישעיהו "סוחר צידון" (ישעיהו כג).

ככה זה, אדם גר בתל אביב, המפעל שלו בסין והוא עצמו מבלה את רוב זמנו בטיסות ונסיעות ממקום למקום.

יששכר הוא ההיפך. "יִשָּׂשכָר חֲמֹר גָּרֶם, רֹבֵץ בֵּין הַמִּשְׁפְּתָיִם". חמור, גם כשהוא זקוק למנוחה, הוא נח עם המשא שעל גבו, להבדיל מסוס שכדי לנוח צריך לשחרר אותו לגמרי מכל עול. קניין התורה של יששכר מחובר אליו ולא נפרד ממנו, שהרי התורה נחקקת באישיות האדם, לא כמו קניינו של זבולון שהוא, ביתו וקניינו, נפרדים זה מזה.

כעת נבין את ברכת משה לשבט זבולון: "שְׂמַח זְבוּלֻן בְּצֵאתֶךָ" – זבולון שמח בהוצאה, אין לממון ערך אם אי אפשר להוציא אותו ולהשתמש בו, שהרי כל מטרת הממון היא האפשרות להוציא אותו ולרכוש בו דברים (גם נכסי רוח ומצוות). אם לאדם יש ממון והוא לא יכול להוציאו – אין לו שום משמעות. לכן מדגיש משה "שְׂמַח זְבוּלֻן בְּצֵאתֶךָ" – הממון מוגדר כ"הוצאה". אבל יששכר – "וְיִשָּׂשכָר בְּאֹהָלֶיךָ" – קניין התורה דבוק באדם ואינו תלוי בהוצאה, קניין התורה נשאר תמיד "באוהלו", בין אם האדם בביתו ובין אם האדם בדרכים – יש בו שלמות.

פרשת ויחי רב משה שינפלד
« פוסט קודם
פוסט הבא »

השארת תגובה

ביטול

ה' חָפֵץ לְמַעַן צִדְקוֹ יַגְדִּיל תּוֹרָה וְיַאְדִּיר

קישורים לתוכן יהודי

  • אתר רציו
  • קול הלשון
  • ארגון ערכים
  • אמונה – ישיבת אשרי האיש
  • הידברות
  • ישיבת נתיבות עולם
אודות אתר

תוכן יהודי כשר למהדרין – מאמרים, פרשת שבוע, השקפה, יהדות, היסטוריה יהודית ועוד

כל הזכויות שמורות לאתר
נבנה ע"י Alefbt | קרדיט תמונות Pixabay
אתר זה משתמש בקובצי cookie כדי לשפר את החוויה שלך. אנו מניחים שאתה בסדר עם זה, אבל אתה יכול לבטל את הצטרפותך אם אתה רוצה.מאשר קרא עוד
מדיניות הפרטיות

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן
פתח סרגל נגישות כלי נגישות

כלי נגישות

  • הגדל טקסטהגדל טקסט
  • הקטן טקסטהקטן טקסט
  • גווני אפורגווני אפור
  • ניגודיות גבוההניגודיות גבוהה
  • ניגודיות הפוכהניגודיות הפוכה
  • רקע בהיררקע בהיר
  • הדגשת קישוריםהדגשת קישורים
  • פונט קריאפונט קריא
  • איפוס איפוס