בס"ד

הכנס

כ״ג באייר תשפ״ה (21.5.25)
יהודי
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
יהודי
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
מוסר יהודי: לא לבייש אף אדם – ערך יהודי מוסרי
ראשי » יהדות » ווארטים » מאיר עיניים » מוסר יהודי: לא לבייש אף אדם – ערך יהודי מוסרי

מוסר יהודי: לא לבייש אף אדם – ערך יהודי מוסרי

הרב מאיר אסטריק ד׳ בטבת תשע״ו (16.12.15) 16:36

לעילוי נשמת הרב נתן דוד בן חיה שרה אסתר ת.נ.צ.ב.ה

לאחר הדין ודברים בין יוסף לאחיו, כשרצה יוסף לגלות עצמו לשבטים, כותבת התורה "ויקרא הוציאו כל איש מעלי ולא עמד איש אתו בהתודע יוסף אל אחיו" (פרק מה פסוק א). ופירש רש"י "לא היה יכול לסבול שיהיו מצרים נצבים עליו ושומעים שאחיו מתביישין בהוָדעו להם".

 

והנה, במדרש רבה (צג, ט) "ויקרא הוציאו כל איש מעלי – רב חמא בר חנינא אמר, לא עשה יוסף כשורה, שאילו בעט בו אחד מהם מיד היה מת". והדברים מתמיהים, שהרי הגמ' (ברכות מג, ב; בבא מציעא נט, א ועוד) לומדת ממעשה תמר – שהייתה מוכנה להשרף, ובלבד שלא להלבין את פניו של יהודה – שנח לו לאדם שיפיל עצמו לכבשן האש ואל ילבין פני חברו ברבים, וא"כ יוסף ששלח את המצרים שהיו עמו על מנת שלא לבייש את אחיו, כדין עשה, והיאך אומר רב חמא בר חנינא שנהג יוסף שלא כדין.

 

ואמנם, קושיא זו תלויה במה שנחלקו עמודי עולם, אם כוונת הגמ' כפשוטה שצריך האדם למסור נפשו ממש ובלבד שלא ילבין פני חבירו (שערי תשובה ש"ג אות קלט; תוספות סוטה י, ב ועוד), או שאין כוונת הגמ' הלכה למעשה שצריך למסור הנפש בשביל כך, אלא להמחיש גודל העוון שהוא כרציחה (מאירי ברכות מג, ב וסוטה י, ב), וכעין שאמרו (שבת קה, ב) כל הכועס כאילו עובד עבודה זרה, ופשוט הדבר שאין האדם צריך למסור נפשו על מנת שלא לכעוס, אלא כוונת הגמ' שנדע את חומרת האיסור. ואכן לשיטה זו עולים יפה דברי המדרש שלא היה ליוסף לסכן נפשו כדי לא להלבין פני אחיו, אך לסוברים שכוונת הגמ' כפשוטה, שיש למסור את הנפש, דברי המדרש שיוסף עשה שלא כהוגן בכך שסיכן את נפשו כדי שלא לבייש את אחיו, טעונים ביאור.

 

ובפשוטו יש לבאר, שלא הייתה זו בושה אמיתית, שהרי המצרים ידעו זה מכבר שיוסף האשים את אחיו בהיותם מרגלים ועוד הוסיף ואמר שהם גנבו את הגביע, ולאחר שיצאו מיוסף ידעו מצרים שהם אחיו של יוסף א"כ אין כל כך הבדל אם המצרים יראו את ההתגלות של יוסף לאחיו בפועל, או רק ידעו זאת בעקיפין, ובזה לא נאמר ש"נח לו לאדם שיפיל עצמו לכבשן האש ואל ילבין פני חברו ברבים" ורק בבושה שהמעשה עצמו לא יוודע לעולם, וכדוגמת מעשה תמר שאילולא היה יהודה מודה ותמר אכן הייתה נהרגת, לא היה נודע מעשה זה לאיש, ובמעשה כזה ובדומיו יש למסור את הנפש ובלבד שלא לבייש פני הזולת, אך לא במעשה שבלאו הכי יוודע בסופו.

 

ובדרך דרש יש לבאר, דעל הפסוק "והנה עיניכם רואות ועיני אחי בנימין כי פי המדבר אליכם" (מה, יב) פירש רש"י, עיני אחי בנימין – שהשוה יוסף את בנימין לשאר אחים, כלומר, כשם שאין בליבו שנאה על בנימין שלא היה במכירתו, כך אין בליבו שנאה לשאר האחים. כי פי המדבר אליכם – בלשון הקודש. ויש להבין, חדא, מהו שאומר יוסף "והנה עיניכם רואות" כביכול ישנה כאן ראיה שאין בליבו שנאה עליהם, והלא "האדם יראה לעינים וה' יראה ללבב" (שמואל א טז, ז), והיאך רואים האחים שדבריו נכוחים, ועוד מה הוכיח בכך שדיבר עליהם בלשון הקודש (ויעויין ברמב"ן).

 

 

וביאר בספר פנינים יקרים, שכך אמר להם, ראו, שהוצאתי את כל המצרים מן החדר בשעה שהתוודעתי עליכם, ולא חששתי פן תהרגוני, כי אהבתי עליכם שלימה, וכמים הפנים לפנים כן לב האדם לאדם (משלי כז, יט), ובזה ישנה ראיה והוכחה שפני לשלום הם, אלא שאם תאמרו שלא עשיתי כן מחמת אהבתי, אלא מחמת ההלכה שיש לו לאדם למסור נפשו שלא להלבין פני חבירו, הלא אני מדבר עליכם בלשון הקודש, שפה שאין המצרים מכירים בה (רש"י לקמן נ, ו), ואם כן בין כה וכה, אין כאן בושה מצד המצרים, ובהכרח הוצאתי את המצרים מחמת אהבתי אתכם, ודפח"ח.

 

פרשת ויגש
« פוסט קודם
פוסט הבא »

השארת תגובה

ביטול

ה' חָפֵץ לְמַעַן צִדְקוֹ יַגְדִּיל תּוֹרָה וְיַאְדִּיר

קישורים לתוכן יהודי

  • אתר רציו
  • קול הלשון
  • ארגון ערכים
  • אמונה – ישיבת אשרי האיש
  • הידברות
  • ישיבת נתיבות עולם
אודות אתר

תוכן יהודי כשר למהדרין – מאמרים, פרשת שבוע, השקפה, יהדות, היסטוריה יהודית ועוד

כל הזכויות שמורות לאתר
נבנה ע"י Alefbt | קרדיט תמונות Pixabay
אתר זה משתמש בקובצי cookie כדי לשפר את החוויה שלך. אנו מניחים שאתה בסדר עם זה, אבל אתה יכול לבטל את הצטרפותך אם אתה רוצה.מאשר קרא עוד
מדיניות הפרטיות

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן
פתח סרגל נגישות כלי נגישות

כלי נגישות

  • הגדל טקסטהגדל טקסט
  • הקטן טקסטהקטן טקסט
  • גווני אפורגווני אפור
  • ניגודיות גבוההניגודיות גבוהה
  • ניגודיות הפוכהניגודיות הפוכה
  • רקע בהיררקע בהיר
  • הדגשת קישוריםהדגשת קישורים
  • פונט קריאפונט קריא
  • איפוס איפוס