הקדשה: שלום בן גילה לרפואה שלימה
בשבוע שעבר פרסמנו כאן את מאמרו של הרב יהודה הלר "קיבלנו מאבותינו" בו נכתב כי "אנחנו (החרדים) חיילי צבא הגנה לישראל העומדים על המשמר".
פנה אלינו יהודי יקר בשם רונן ואמר לנו:"חשוב מאוד ללמוד תורה וחשוב מאוד להגן על עם ישראל ע"י צבא הגנה לישראל.
ביטול זכות חיילי צבא הגנה לישראל המחרפים נפשם להגן עלינו יום וליל ??". אז אכן חשוב להבהיר כי הרב הלר, וכך גם ההשקפה החרדית – לא ניסה לרמוז שפעילות חיילי צה"ל אינה חשובה, אלא שגם בחורי הישיבות ש"מתים באוהלה של תורה" (משפט שבדרך-כלל מובא בתקשורת כאקט של זלזול מבלי שהם מבינים מה הוא אומר) – הם חיילי צבא ההגנה לישראל העומדים על המשמר, מבלי להפחית בכבוד החיילים, שהשם ישמור ויגן עליהם.
אולם החלטנו לפתוח את הנושא ולכתוב עליו קצת יותר. להרחיב את היריעה.
בספר במדבר, פרשת מטות, פרק ל"א, מצווה ה' אל משה להילחם במדיינים ומשה פונה אל העם: "וידבר משה אל העם לאמור החלצו מאתכם אנשים לצבא ויהיו על מדין לתת נקמת ה' במדיין, אלף למטה אלף למטה לכל מטות ישראל תשלחו לצבא" (ל"א, ג-ד).
ידוע כי התורה לא מרחיבה בפסוקים ואף לא במלים ואף לא באותיות. בכל הרחבה שלנו נראית לכאורה לא רלוונטית – התורה יודעת בדיוק מדוע היא רלוונטית. לכאורה יש לנו כאן שתי מלים מיותרות – 'אלף למטה' השני – וכי נאמר שנייה לפני כן 'אלף למטה' ומדוע רצה ה' לכפול זאת.
המפרשים הרבים אומרים כי אלף למטה המלחמה מכל שבט (כלומר 12,000 לוחמים) ואיתם אלף למטה לימוד התורה (12,000) לומדי תורה, שכן ללא לימוד התורה – אין שמירה על החיילים. בתלמוד ירושלמי במסכת חגיגה מסופר על רבי יהודה הנשיא ששלח את רבי חייא ורבי אסי ורבי עמי לעבור בעיירות בארץ ישראל לתקן להם ספרים ומלמדים. הגיעו למקום אחד ולא מצאו שם לא ספר ולא מלמד. הם ביקשו לקרוא לשומרי העיר והביאו להם את העומדים על המשמר – אמרו: אלה שומרי העיר?! אלה מחריבי העיר, ומי אלו שומרי העיר? אמרו להם הספרים והמלמדים.
הרב רונן אינו טוען כי לימוד התורה אינו נחוץ או חלילה אינו מגן. נהפוך הוא – הוא אומר בקול מאוד מרשים שלימוד התורה חשוב. אין כיום אף רב גדול (וגם קטן) שייטען שאיננו זקוקים לצבא, שאם נניח נבטל את הצבא ייגמרו כל בעיותינו. נהפוך הוא – בכל פעם שיש צרה וצוקה, מתגייסים חרדים בבני ברק ובירושלים ובערים אחרות לקרוא תהלים להגנה על החיילים ובמבצעים האחרונים אף קיבלו רשימות ספציפיות של חיילים להתפלל עליהם מהצבא. זהו בדיוק "אלף למטה אלף למטה".
אם כן, נשאל – מדוע צריך את צה"ל או מדוע צריך את בחורי הישיבות?
התורה מאמינה בהשתדלות. גם משה רבינו מקבל הוראה לקיום מצוות מלחמה נגד המדיינים (אחת משתי מלחמות מצווה היחידות – עמלק ומדיין). לכאורה, ה' יכול היה להורות למשה לשלוח מבני ישראל רק ללימוד תורה, אולם הוא מורה אלף למטה התורה ואלף למטה המלחמה – מדוע? כיוון שחלה עלינו חובת ההשתדלות.
אולם – וזו נקודה חשובה, מהותית ומדוקדקת היטב בהשקפה התורנית – אם אין זכות לימוד תורה עומדת לטובת הצבא – אין שום יכולת לצבא להצליח. בן גוריון ידע זאת היטב, וזאת למרות שהוא היה אדם מאוד חילוני, שהנהיג את התנועה הציונית שבמהותה היא חילונית ואנטי-דתית. הוא האמין כי יש כוחות רוחניים שאנו זקוקים לדאוג גם להם. גם אם מדובר בזמנו ב-400 בחורים (הערת אגב: אם נחשב את מספר בחורי הישיבה באחוזים למספר האזרחים שזכו אז לפטור לעומת היום, נקבל שהמספר היום הוא אפסי, שכן בזמנו סך היישוב היה 600,000 איש והרי היום מדובר על 6,000,000 יהודים – הרי שמדובר על הרבה פחות לא מגויסים שיש כיום באחוזים, אבל זה נושא אחר).
ולהפך – אם ישנם בחורי ישיבה מצוינים העמלים כל היום בתורה, ואין צבא – גם כן לא נוכל להשיג לעצמנו ביטחון, כיוון שחלה עלינו החובה לעשות השתדלות בנושא הביטחון של עצמנו. אדם אינו יכול לעמוד באמצע הכביש, לעצום עיניים ולומר – ה' יעזור. הוא נקרא פושע. וכך גם מבחינה ציבורית.
אנחנו חיים בארץ ישראל ובמדינת ישראל בנס. מי שאינו רואה זאת עיוור. סביבנו מאות מיליונים הרוצים בהכחדתנו, ובשנים האחרונות לא חסרים גם ערב-רב מבית המבקשים לחסל את כוחנו הנפשי במצג שווא של דמוקרטיה וזכויות אדם (מעניין לאן כל אלו נעלמים כנפגעות זכויות אדם של יהודים). ואנחנו שורדים. שורדים היטב ב"ה.
ההשקפה היהודית אומרת בצורה ברורה, וכך יגיד גם כל אחד מגדולי הדור – חשיבות השירות הצבאי הוא גדול ביותר, אבל בדיוק כמוהו גם החשיבות של לימוד התורה. ומדוע צריך כל-כך הרבה לומדי תורה? מכמה סיבות – א. הדור של היום הרבה יותר חלש מדורות קודמים; ב. מי אמר שזה הרבה? הרי האוכלוסייה הכללית גודלת ואיתה גם האוכלוסייה החרדית. נכון שמנסים להפחיד ב"מפץ דמוגרפי חרדי", אבל בפועל אנחנו רואים היטב שהדברים לא כך. תקראו כמה מאמרים משנות השמונים של המאה הקודמת, ותגלו שהחרדים היום היו צריכים להיות כבר 75% מהציבור בישראל.
לסיכום. חשיבות השירות הצבאי הוא חשוב מאוד, אבל חשיבות לימוד התורה לא פחותה. הרב הלר לא התכוון בוודאי להמעיט בחשיבות השירות הצבאי הפרקטי, המעשי. אבל התכוון לומר שהחשיבות של לומדי התורה חשובה לא פחות. לקבוע את מושבך בבית המדרש ובגלל זה להסתפק בחיים בצמצום נוראי – זו הקרבה למען עם ישראל, לא פחות מאשר לשרת בצבא שלוש שנים. ויש לקחת בחשבון שרק 3-4 אחוזים מהצבא שלנו הוא קרבי, כל השאר הם "עורף" (כ-8% הם תומכי לחימה והשאר מוגדרים כ'ג'ובניקים').