בס"ד

הכנס

ו׳ בסיון תשפ״ה (2.6.25)
יהודי
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
יהודי
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
מדוע חוגגים חנוכה?
ראשי » יהדות » ווארטים » מאיר עיניים » מדוע חוגגים חנוכה?

מדוע חוגגים חנוכה?

הרב מאיר אסטריק ב׳ בטבת תשע״ו (14.12.15) 10:22

הקדשה: לרפואת אברהם חיים בן יונה

הגמרא בשבת (דף כא, ב) נוקטת בלשון יוצא דופן בדברה על קביעת חג החנוכה: "לשנה אחרת קבעום ועשאום ימים טובים בהלל ובהודאה". כל החגים האחרים נקבעו סמוך ונראה לאירוע, כך פסח ושבועות וכך גם פורים. אם כך מדוע אפוא בית דין של חשמונאי המתין עד "השנה האחרת"?

 

ליישב הדבר יש להקדים תמיהה נוספת. בהיסטוריה של עם ישראל אנו מוצאים אירועים גדולים, נסי הצלה ואירועי מפתח אשר התרחשו בתולדות העם ולא נקבע לזכרם חג. כדוגמת נסי נחל ארנון, חציית הירדן על ידי יהושע או עצירת השמש על ידו ועוד, שלהם לא נקבע כל זכר. וא"כ יש להבין מהי אמת המידה שעל פיה יש לקבוע חג?

 

והיסוד בזה (יעויין בבני יששכר מאמרי חודש כסלו וטבת מאמר ד, ועוד), שאין אנו הולכים ומתרחקים משנים עברו – ההיסטוריה אינה כקו ישר שאנו הולכים ומתקדמים בו וכל שנה שעוברת ההיסטוריה הופכת יותר ויותר לנחלת העבר, אלא הזמן הוא כעין עיגול ספירלה, שאנו חוזרים ומקיפים אותו מידי שנה בשנה וחוזרים אנו כל שנה לאותו הזמן שהיה בשנים הקודמות, וכדלהלן.

נסי ההיסטוריה מתחלקים, רוב הניסים הייתה השפעתם והארתם לשעתם ותו לא, אך יש נסים שבהם הוחדר בשורש הזמן כוח השפעה עתידי, ובכל שנה ושנה כשמגיעים לאותו תאריך חוזרת השפעתם ומאירה שוב. חג משמעותו – מעגל, ורק אירועים שחוגגים במעגל ואורם חוזר ומאיר מידי שנה ניתן לחגוג.

 

אנו אומרים בחג הפסח "ביום חג המצות הזה זמן חרותנו" איננו אומרים "ביום חג המצות הזה זכר לזמן חרותנו" אלא "זמן חרותנו" כי ט"ו בניסן מידי שנה הוא זמן של חרות, וכן ו' בסיון מידי שנה הוא זמן מתן תורה. אור החירות ואור מתן תורה חוזרים ומאירים מידי שנה, לעומת זאת אורם של הנסים האחרים, האיר בזמנם בלבד, וממילא לא ניתקן לחגגם – ניתן כמובן ואף חובה להודות עליהם כדוגמת מגילת תענית אך אין קובעים עליהם חג.

 

היוצא מכך, שכדי לתקן חג לדורות צריך לדעת בוודאות שאורו של האירוע יאיר מידי שנה. ומנין יודעים מתקני החגים איזה מן האורות ישוב ויאיר?

החגים מדאורייתא נקבעו על ידי נותן התורה שוודאי יודע. חג פורים נקבע על ידי נביאים שראו בנבואה כי אכן כך יקרה.

חג החנוכה הוא החג היחיד שתוקן על ידי החכמים בתקופה בה כבר לא שרתה נבואה, ולפיכך עם התרחש הנס לא ידעו האם אורו ישוב ויאיר באותה תקופה לשנה האחרת ולכן המתינו, ומשהגיע השנה האחרת וחשו כי האור אכן מאיר – קבעום ועשאום ימים טובים לדורות.

[[ומובא בספרי היסטוריה רבים כי במשך שלוש השנים מתחילת המרד אירעו אירועים מיוחדים בתאריך זה של כ"ה בכסלו לחשמונאים וללוחמים היהודים (הערת העורך)]]

חנוכה
« פוסט קודם
פוסט הבא »

השארת תגובה

ביטול

ה' חָפֵץ לְמַעַן צִדְקוֹ יַגְדִּיל תּוֹרָה וְיַאְדִּיר

קישורים לתוכן יהודי

  • אתר רציו
  • קול הלשון
  • ארגון ערכים
  • אמונה – ישיבת אשרי האיש
  • הידברות
  • ישיבת נתיבות עולם
אודות אתר

תוכן יהודי כשר למהדרין – מאמרים, פרשת שבוע, השקפה, יהדות, היסטוריה יהודית ועוד

כל הזכויות שמורות לאתר
נבנה ע"י Alefbt | קרדיט תמונות Pixabay
אתר זה משתמש בקובצי cookie כדי לשפר את החוויה שלך. אנו מניחים שאתה בסדר עם זה, אבל אתה יכול לבטל את הצטרפותך אם אתה רוצה.מאשר קרא עוד
מדיניות הפרטיות

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן
פתח סרגל נגישות כלי נגישות

כלי נגישות

  • הגדל טקסטהגדל טקסט
  • הקטן טקסטהקטן טקסט
  • גווני אפורגווני אפור
  • ניגודיות גבוההניגודיות גבוהה
  • ניגודיות הפוכהניגודיות הפוכה
  • רקע בהיררקע בהיר
  • הדגשת קישוריםהדגשת קישורים
  • פונט קריאפונט קריא
  • איפוס איפוס