בס"ד

הכנס

כ״ג באייר תשפ״ה (21.5.25)
יהודי
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
יהודי
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
ביקורת בונה: 14 טיפים
ראשי » רשימה - רוחב מלא » ביקורת בונה: 14 טיפים

ביקורת בונה: 14 טיפים

arachim כ׳ בכסלו תשע״ו (2.12.15) 15:42

התוכחה אינה כדי לקבל התנצלות על מה שהיה, אלא כדי לחשוב ביחד איך לגרום שהדבר לא יחזור על עצמו שוב, בעתיד.

הקדשה: שלום בן גילה לרפואה שלימה

1."הוכח תוכיח את עמיתך" המצווה להוכיח מותנית "בעמיתך" קודם להרגיש את עמיתך כחבר וידיד שאתה אוהב, ובכך אתה גם מקיים את הציווי  "את אשר יאהב יוכיח" רק אם אתה גם מפרגן ומחמיא לעמיתך, אתה יכול גם להעיר לו.ע"כ אין מצווה להוכיח כל עובר אורח  אשר מעשיו אינם נראים לך.

2. "רגע חושבים"  לפני שאנו מבקרים את זולתנו, עלינו לחשוב לו את אותה ביקורת הייתי אני זקוק לקבל כיצד אני הייתי רוצה שיפנו אלי? כך בדיוק ניגש לזולתנו, רק בגישה  מכובדת זו יש סיכוי שהביקורת תתקבל.

3. "סלח לי , אפשר אולי להעיר משהו?" בקשת הרשות לפני ההערה מעניקה הרגשה שלא התפרצנו לשטח פרטי בלי רשות, אלא קודם קיבלנו אותה. כמובן שאם יאמרו לנו "לא מתאים לי, אז לא. כך מלמדים אותנו חז"ל: "כשם שמצווה לומר את הדבר הנשמע, כך מצווה שלא לומר את הדבר שלא נשמע".

4. על  ההערה להאמר בנחת וברוגע ואפילו בחיוך… אם תשמע נימת רוגז או עצבים נחסם בפני קבלת הדברים. "דברי חכמים בנחת נשמעים".

5. לא מספיק שהדברים יהיו נכונים, צריך שגם העיתוי יהיה מתאים לשומע והוא יהיה רגוע מספיק כדי לשמוע ולהפנים.

6. התוכחה אמורה להיות כאשר רק שנינו נמצאים, קהל מסביב יגדיל את הפגיעה ויפחית את התועלת.

7. מטרת הביקורת היא לחזק ולא להחליש, חלילה, לכן כדאי למצוא את נקודות השבח באדם לפני שאנחנו מבקרים, עם זאת, כשהמטרה היא ביקורת אין טעם להגזים בדברי השבח… הנראים מלאכותיים.

8. "אובייקטיביות" כדאי לחשוב ולבדוק, אם התנהגותו של האדם אינה נכונה בעייני, אולי עלי לבקר את עצמי? אולי אינני מסוגל לסבול התנהגות שהיא איננה רעה אלא רק אחרת?

9. "חינוך עקיף" יש פעמים שבהן  די שתדבר על עצמך, "לפעמים אין לי חשק כל הזמן להתחשב באחרים…אך אחר כך אני מאד מצטער על כך!"  השני כבר  יתרגם את הדברים לעצמו.

10. "התמקדות" השתדלו לומר את הביקורת בקצרה, בלי לפרט, להסביר, להביא מובאות ודוגמאות, עצות והסברים. גם כך המצב אינו נעים במיוחד… עדיף שיהיה כמה שיותר קצר.

11. "לדעתי"  אם אפשר דברו על עצמכם . "היה לי לא נעים שדיברת בקול"  ולא  "איך לא התביישת לצרוח?". "קשה לי כשאתה מאחר",  ולא  "אוף, אי אפשר עם האיחורים המרגיזים שלך".

12. "תיבת הפנדורה" עדיף להיות ממוקדים במקרה ספציפי, ולא להיזכר בכל מה שרצינו להגיד מאז שאנחנו מכירים… בשיטה של  'אם כבר אז עד הסוף'… אל תפרטו את כל הבעיות שאתם זוכרים מאז שהחבר נולד.

13. "לא להגזים" פרטו את הנושא המדובר בלי הכללות. "חבל שלא הנחת את הכוס בכיור", ולא "אצלך תמיד הכוסות נשארות על השיש".

14. זכרו ! ההוכחה אינה כדי לקבל התנצלות על מה שהיה, אלא כדי לחשוב ביחד איך לגרום שהדבר לא יחזור על עצמו שוב, בעתיד.

מאת: רב דודי ברוורמן (מקור)

ארגון ערכים ביקורת רב דודי ברוורמן
« פוסט קודם
פוסט הבא »

השארת תגובה

ביטול

ה' חָפֵץ לְמַעַן צִדְקוֹ יַגְדִּיל תּוֹרָה וְיַאְדִּיר

קישורים לתוכן יהודי

  • אתר רציו
  • קול הלשון
  • ארגון ערכים
  • אמונה – ישיבת אשרי האיש
  • הידברות
  • ישיבת נתיבות עולם
אודות אתר

תוכן יהודי כשר למהדרין – מאמרים, פרשת שבוע, השקפה, יהדות, היסטוריה יהודית ועוד

כל הזכויות שמורות לאתר
נבנה ע"י Alefbt | קרדיט תמונות Pixabay
אתר זה משתמש בקובצי cookie כדי לשפר את החוויה שלך. אנו מניחים שאתה בסדר עם זה, אבל אתה יכול לבטל את הצטרפותך אם אתה רוצה.מאשר קרא עוד
מדיניות הפרטיות

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן
פתח סרגל נגישות כלי נגישות

כלי נגישות

  • הגדל טקסטהגדל טקסט
  • הקטן טקסטהקטן טקסט
  • גווני אפורגווני אפור
  • ניגודיות גבוההניגודיות גבוהה
  • ניגודיות הפוכהניגודיות הפוכה
  • רקע בהיררקע בהיר
  • הדגשת קישוריםהדגשת קישורים
  • פונט קריאפונט קריא
  • איפוס איפוס