הקדשה: לרפואת אברהם חיים בן יונה
מאת: ר' אדם ישראל
אין ספק כי אין ספק אצל אף לא אחד ממחזיקי מאמר זה כי אכן התורה והמצוות הם הערובה היחידה לקיימנו כאן בארץ ישראל ובכל מקום על פני הגלובוס, עדיין לא נמצא המקום שמנותק מחוקי התורה ושלטון התורה בפועל אינו שולט בה, נכון לא תמיד רואים זאת, ישנו הרבה הסתר פנים, אבל אנו כמאמינים בני מאמינים יודעים לראות זאת והייטב. אבל בשטף החיים בשטיפת הגשם וענייני העולם נוטים אנו לסגל לעצמינו כמה וכמה מחשבות ודפוסי מחשבה מהעולם שבחוץ לא מזה שמחוץ לעולם התורה, אלא מזה שמחוץ לבית המדרש, שם בהבדל של דלת רעועה אחת לפעמים מתחולל מחול שדים שאין דומה לו, העולם כולו אפוף ריחות תקשורת וחדשות, פרשנויות ותילי תילים של תובנות שכולם מחנה משותף אחד להם- הוצאת התורה מהמשחק! מרן הרב מבריסק זיע"א ביאר פעם את רשעותו של עמלק, אשר לאחר כל המלחמה המרה שלחם בישראל, לאחר שהכניס קרירות בעם בהתנהגויות שאינם הולמות שום בן אנוש, לאחר שזינב בעם את הנחשלים, מכתירה התורה אותו בפשע 'ולא ירא אלוקים'… לא פחות ולא יותר, נקח לדוגמא את היטלר ימ"ש הצורר הארכי רוצח ששנאת היהודים הייתה לחם חוקו ומרווה לצמאונו, וכשנרצה להגדיר את רשעותו- נכתיר אותו בתואר 'ולא ירא אלוקים' האומנם?! הוא רק לא ירא שמים? הוא רוצח, הוא צורר, הוא מושחת, סאדיסט, בקיצור 'נאצי'- לא ירא אלוקים?!
הסביר זאת מרן הרב מבריסק על פי מה שמצינו בגמרא שיש חילוק בין תשלומי ה'גנב' לתשלומי ה'גזלן', גנב משלם כפל וארבעה וחמישה, גזלן לא? למה? מה קרה? גזלן הוא יותר חצוף לכאורה, לא? הוא מגיע ברוב חוצפה בשאט נפש ללא מורא מכלום, פשוט חוטף את שאינו שלו והולך לו, לפעמים הוא מופיע אף עם נשק ליתר בטחון, האם לא מגיע לו לשלם שישה ושמונה לכה"פ? אומר הרב מבריסק, לא, הגזלן הוא איש ללא מורא! נקרא לו טפש, חסר דעה, חצוף, עז פנים, או כל כינוי גנאי אחר, אבל ככה הוא, הוא כזה לא מפחד מכלום, הוא עושה את שלו ושכולם יתפוצצו. מה שאין כן הגנב הוא טיפוס פחדן, מוג לב, הססן, מגיע בלאט, בערפל בחושך ואפילה, חודר דרך חלונות או גגות חוטף את שאינו שלו, ומסתלק כל עוד נפשו בכפו. עליו התביעה גדלה שבעתיים, כל זאת למה? כי אם אתה פחדן, אתה חששן, איך זה שלא הכנסת במכלול החששות שלך עוד חשש אחד, שיש לפחד גם ממי שרואה מלמעלה, ממי שציווה על הגניבה, אתה הרי פחדן, איך זה שתפחד מבני תמותה ולא תכניס כלל בחשבון הפחדים שלך את מי שאמר והיה עולם, הוא אמר ויהי הוא ציוה ויעמוד?? אין זה אלא כי 'אלוקים לא נמצא אצלך בחשבון כלל'- אתה לא סופר אותו, הוא לא קיים אצלך! הוא לא פונקציה בעברית מדוברת.
כך זה עמלק, הוא הססן פחדן ומוג לב, והתורה מעידה על כך, נראה כמה תכססי מלחמה הוא עשה כדי לנצח, 'אשר קרך בדרך'- הגיע בפתאומיות, בהפתעה כדי להפתיע את האוייב, 'ואתה עייף ויגע' עם ישראל היה במצב של עייפות ויגיעה מעמל הדרך וההליכה, אז בחר לו עמלק להפתיע, ולזנב לא במיינסטרים לא במרכז האומה ממנה הוא חשש, הוא בא בלאט בשקט אל השוליים של השוליים שם הוא הרגיש יותר בטוח. אז אם אתה אכן פחדן, חששן, הססן, איך זה שאלוקים לא נכנס אצלך לחשבון החששות שלך, זה מה שאמר הכתוב 'ולא ירא אלוקים' החוצפה של עמלק הייתה בזה שאלוקים לא היה אצלו שיקול בכלל, כל כולו היה גשם, ורוח ונשיאים אין, שום דבר של רוממות ורוח לא נדבק בו, טיפוס גשמי לגמרי כמו אומר לאלוקים 'לא סופר אותך' ה"י.
גם בחיים שמחוץ לבית המדרש, עלינו להזהר תמיד לא להיות ח"ו עמלקים קטנים, לא לשכוח בשום סיטואציה, לא להוציא משום שיקול את הימצאותו של אלוקים בבריאה, אין חשיבה גשמית רציונאלית לגמרי, אין דבר כזה, ככה זה היהודי תמיד אלוקים נמצא אצלו בתוך כל שיקול, בתוך כל חשש ופחד, ובתוך כל שמחה ונחת, בעזרת ה' וברוך ה'.