בס"ד

הכנס

כ״ג באייר תשפ״ה (21.5.25)
יהודי
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
יהודי
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
וירא כי אין איש
ראשי » יהדות » ווארטים » מאיר עיניים » וירא כי אין איש

וירא כי אין איש

הרב מאיר אסטריק ט״ז בטבת תשע״ו (28.12.15) 21:19

הקדשה: שלום בן גילה לרפואה שלימה

אחר שראה משה רבנו את המצרי מכה איש עברי, כותבת התורה "ויפן כה וכה וירא כי אין איש, ויך את המצרי ויטמנהו בחול" (פרק ב' פס' יב). וביארו חז"ל (שמו"ר א לג) "ראה שאין תוחלת של צדיקים עומדות הימנו ולא מזרעו עד סוף כל הדורות", וכן פירש רש"י "וירא כי אין איש עתיד לצאת ממנו שיתגייר". וביאורן של דברים, שאלו היה המצרי מחויב מיתה בידי אדם, לא היה כל מקום להתחשבות בתוצאה עתידית, שהרי אישה שהתחייבה במיתת בי"ד, מקיימים את הפסק אע"פ שהיא מעוברת (ערכין א, ו), אך כאן כיון שאין מיתתו בידי אדם, שהרי לא היו עדים ושאר תנאים הנדרשים למיתת בי"ד, לא הייתה מיתתו אלא בידי שמים, ובחיוב מיתה זו, מתחשבים אף בתוצאה עתידית.

ויש להוסיף בזה, על פי מה שאמרו חז"ל (גיטין נז ב; סנהדרין צו ב) "נעמן גר תושב היה, נבוזראדן גר צדק היה, מבני בניו של המן למדו תורה בבני ברק, מבני בניו של סיסרא לִמדו תינוקות בירושלים, מבני בניו של סנחריב לִמדו תורה ברבים". והדבר מתמיה, במה זכו אותם רשעים מופלגים, להעמיד דורות ישרים אלו.

וביאר זאת המגיד מדובנא במשל, למלך שבנו יחידו נחלה, והתרופה שמצאו לו הרופאים הייתה סם המוות בכמות מסוימת מאוד. אלא, שחששו הרופאים ליתן לו תרופה זו, לפי שכל טעות קלה, תגרום למותו. והיה לו למלך שונא, שרצה להרוג את בן המלך, ומחמת כך השקהו באותו סם המוות ע"מ להורגו, אלא שעלה בידו הכמות המדויקת שהייתה דרושה לשם הבראתו. וכאשר בא הדבר לפני המלך, אמר, שאותו שרצה להרוג את בנו – בן מוות הוא, אך ככלות הכול כיון שעל ידו באה ישועה לבנו, יש ליתן לבניו מאוצרות המלוכה.

והנמשל, שאף שאותם רשעים הייתה כוונתם לרעה, אך סוף כל סוף במפלתם של אלו הרשעים היה קידוש שם שמים, וכאשר נקם בהם ה', נעשו כלי לפאר ולהלל את ה' על הישועה הגדולה, ולפי שאין הקב"ה מקפח שכר כל בריה, זכו שצאצאיהם נתגיירו ועסקו בתורה.

ובזה יש לפרש דברי חז"ל בעניינו של קרח. שעל הפסוק "ויקח קורח" דרשו חז"ל (סנהדרין קט ב) שלקח מקח רע לעצמו ולכאורה מקח רע נאמר במקום שקיבל הלקוח דבר מה מן המוכר, אלא שהמקח היה רע, אך קורח לכאורה לא קיבל מאומה ממחלוקתו (ויעויין בתורה תמימה שם). ולהמתבאר יש לפרש שאכן קיבל קורח תמורה למעשהו, והוא, הקידוש ה' והתחזקות אמונת עם ישראל במשה רבנו,  – ואפשר שבזכות זה זכה ויצא ממנו שמואל וכפי שנתבאר שרשע היוצא קדוש שם שמים על ידו זוכה לצאצאים צדיקים – אך לקורח עצמו ודאי שהיה זה מקח רע, שנענש בחמרה רבה, ואיבד את כל עולמו (באר יוסף שם).

וכך יש לפרש בעניינו, ראה משה כי אין איש צופה ורואה את מפלת המצרי, וכפשוטו של מקרא "וירא כי אין איש", ומשום כך גם לא יגרם בהריגתו קידוש ה', וממילא לא יזכה שיצא מזרעו גר צדיק – "וירא כי אין איש" – כמדרשו, ונמצאו הפשט והדרש משתלבים ומשלימים זה את זה.

 

פרשת שמות קהילתנו רב מאיר אסטריק
« פוסט קודם
פוסט הבא »

השארת תגובה

ביטול

ה' חָפֵץ לְמַעַן צִדְקוֹ יַגְדִּיל תּוֹרָה וְיַאְדִּיר

קישורים לתוכן יהודי

  • אתר רציו
  • קול הלשון
  • ארגון ערכים
  • אמונה – ישיבת אשרי האיש
  • הידברות
  • ישיבת נתיבות עולם
אודות אתר

תוכן יהודי כשר למהדרין – מאמרים, פרשת שבוע, השקפה, יהדות, היסטוריה יהודית ועוד

כל הזכויות שמורות לאתר
נבנה ע"י Alefbt | קרדיט תמונות Pixabay
אתר זה משתמש בקובצי cookie כדי לשפר את החוויה שלך. אנו מניחים שאתה בסדר עם זה, אבל אתה יכול לבטל את הצטרפותך אם אתה רוצה.מאשר קרא עוד
מדיניות הפרטיות

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן
פתח סרגל נגישות כלי נגישות

כלי נגישות

  • הגדל טקסטהגדל טקסט
  • הקטן טקסטהקטן טקסט
  • גווני אפורגווני אפור
  • ניגודיות גבוההניגודיות גבוהה
  • ניגודיות הפוכהניגודיות הפוכה
  • רקע בהיררקע בהיר
  • הדגשת קישוריםהדגשת קישורים
  • פונט קריאפונט קריא
  • איפוס איפוס